Hubungan Kelekatan dengan Teman Sebaya dan Kecerdasan Emosi pada Remaja yang Tinggal di Panti Asuhan
Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Hubungan Kelekatan dengan Teman Sebaya dan Kecerdasan Emosi pada Remaja yang Tinggal di Panti Asuhan
|
|
Creator |
Kurnia Illahi, Syahrani Paramitha
Akmal, Sari Zakiah |
|
Subject |
peer-attachment; emotional intelligence; orphaned adolescents
|
|
Description |
Abstract: Issues related to emotions and low emotional intelligence, such as lack of emotions, and unstable and excessive negative emotions happened in many adolescents living in orphanages. One factor that may influence emotional intelligence is the non-family environment such as peer-attachment. This research aimed to explore the relationship between peer-attachment and emotional intelligence in adolescents living in orphanages. This research used quantitative research method, with questionnaires as measuring scales. Participants in this research were 104 adolescents living in orphanages in DKI Jakarta with the age range of 12-18 years old and collected using incidental sampling. Spearman’s results showed that value r = 0,221 (ρ = 0,024 0,05) and could be interpreted as a significantly positive relationship existing between peer-attachment and emotional intelligence in adolescents living in orphanages.Abstrak: Masalah yang berkaitan dengan emosi dan kecerdasan emosi yang rendah seperti keadaan haus emosi serta emosi negatif yang tidak seimbang dan berlebihan banyak dijumpai pada remaja yang tinggal di panti asuhan. Salah satu faktor yang dapat mempengaruhi kecerdasan emosi adalah faktor lingkungan non-keluarga seperti kelekatan dengan teman sebaya.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kelekatan dengan teman sebaya dan kecerdasan emosi pada remaja yang tinggal di panti asuhan. Penelitian dijalankan menggunakan penelitian kuantitatif dengan kuesioner sebagai alat ukur. Subjek penelitian berjumlah 104 remaja yang tinggal di panti asuhan wilayah DKI Jakarta dengan rentang usia 12-18 tahun diperoleh dengan menggunakan teknik incidental sampling. Penelitian ini menggunakan uji korelasi Spearman dengan r = 0,221 (ρ = 0,024; ρ 0,05). Hasil ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif yang signifikan antara kelekatan dengan teman sebaya dengan kecerdasan emosi pada remaja yang tinggal di panti asuhan.
|
|
Publisher |
The Faculty of Psychology and Health
|
|
Contributor |
—
|
|
Date |
2018-05-19
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article kuantitatif |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Psikohumaniora/article/view/1854
10.21580/pjpp.v2i2.1854 |
|
Source |
Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi; Vol 2, No 2 (2017); 171-181
2527-7456 2502-9363 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Psikohumaniora/article/view/1854/1608
|
|
Rights |
Copyright (c) 2017 Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|