Record Details

Fanatisme dan Perilaku Agresif Verbal di Media Sosial pada Penggemar Idola K-Pop

Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Fanatisme dan Perilaku Agresif Verbal di Media Sosial pada Penggemar Idola K-Pop
 
Creator Eliani, Jenni
Yuniardi, M. Salis
Masturah, Alifah Nabilah
 
Subject fans-idol of K-pop; fanatism; verbal aggression; social media
 
Description Abstract: Verbal aggressive behavior that often occurs in social media is usually triggered by fanaticism on certain objects. The purpose of this research is to look at the relationship of fanaticism with verbal aggressive behavior in social media conducted by fans-idol of K-pop. This research used correlational quantitative method. The subjects of this study are fans-idol of K-pop numbered 915 people. Data collected with fanaticism scale and verbal aggression in media social scale. The data retrieval is done by using google forms application which contains the research instrument, which is disseminated through the social media forum of fans-idol of K-pop. This study showed there was a positive relationship of fanaticism with verbal aggressive behavior in social media on fans-idol of K-pop (r = 0.626 and p = 0,000). Fans-idol of K-pop who have high fanaticism will have high verbal aggressive behavior, otherwise fans-idol of K-pop who have low fanaticism will have a low verbal aggressive behavior.Abstrak: Perilaku agresif verbal yang sering terjadi di media sosial biasanya dipicu oleh fanatisme pada objek tertentu. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk melihat hubungan fanatisme dengan perilaku agresif verbal di media sosial yang dilakukan oleh penggemar-idola K-pop. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif korelasional. Subjek penelitian ini adalah penggemar-idola K-pop berjumlah 915 orang. Data dikumpulkan dengan skala fanatisme dan agresi verbal dalam skala sosial media. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan aplikasi formulir google (google form) yang berisi instrumen penelitian, yang disebarkan melalui forum media sosial penggemar-idola K-pop. Penelitian ini menunjukkan ada hubungan positif fanatisme dengan perilaku agresif verbal di media sosial pada penggemar-idola K-pop (r = 0,626 dan p = 0,000). Fans-idola K-pop yang memiliki fanatisme tinggi akan memiliki perilaku agresif verbal yang tinggi, jika tidak penggemar-idola K-pop yang memiliki fanatisme rendah akan memiliki perilaku agresif verbal yang rendah.
 
Publisher The Faculty of Psychology and Health
 
Contributor
 
Date 2018-08-02
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Psikohumaniora/article/view/2442
10.21580/pjpp.v3i1.2442
 
Source Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi; Vol 3, No 1 (2018); 59-72
2527-7456
2502-9363
 
Language eng
 
Relation https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Psikohumaniora/article/view/2442/1672
 
Rights Copyright (c) 2018 Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0