Record Details

Classification and Sentiment Analysis of the Facility and Service Questionnaire for Qomaruddin University Gresik

Journal of Computer Science and Visual Communication Design

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Classification and Sentiment Analysis of the Facility and Service Questionnaire for Qomaruddin University Gresik
Klasifikasi dan Analisa Sentimen Kuesioner Fasilitas dan Layanan untuk Universitas Qomaruddin Gresik
 
Creator Muhammad Ajir Muzakki
Gunawan
 
Subject Classification
Sentimen Analysis
Rocchio Algorithm
Naïve Bayes Algorithm
Klasifikasi, Analisa Sentimen, Algoritma Rocchio, Algoritma Naïve Bayes
 
Description Qomaruddin University is a private collage that always prioritizes student satisfaction as customers by providing the best and qualified services. In improving facilities and services , each semester questionnaires are conducted to obtain feedback on academic services, learning processes and campus facilities and infrastructure. The form of the questionnaire is in the form of questions with optional answers and descriptions. In the descriptive data requires further handling, considering that this descriptive data makes it very possible to reveal things that have not been revealed through question items with a limited number of optional answers. The purpose of this research is to classify the student questionnaire data using the Rocchio algorithm and sentiment analysis using the Naïve Bayes algorithm. The Rocchio algorithm is used to classify facilities and services, namely Infrastructure (Sarpras), Academic Administration Bureau (BAA), Financial Administration Bureau (BAK), Information Systems Bureau (BSI), etc. The Naïve Bayes algorithm is used for sentiment analysis, namely positive, neutral and negative. Based on the results of trials that have been carried out with 10 trials obtained, the accuracy value for the classification of facilities and services category has an average value of 83.27 while for sentiment analysis has an average value of 80.67 so it can be said that the system performance is quite stable.
Universitas Qomaruddin merupakan salah satu lembaga pendidikan tinggi swasta yang selalu memprioritaskan atau mengutamakan kepuasan mahasiswanya sebagai pelanggan atau customer dengan memberikan pelayanan yang terbaik dan berkualitas.  Dalam meningkatkan fasilitas dan layanan tiap semester dilakukan kuesioner untuk memperoleh umpan balik terkait pelayanan akademik, proses pembelajaran maupun sarana dan prasarana kampus. Bentuk kuesioner berupa pertanyaan dengan jawaban optional dan uraian.  Pada data uraian memerlukan penanganan lebih lanjut, mengingat data uraian ini sangat memungkinkan mengungkap hal-hal yang belum terungkap melalui butir pertanyaan dengan jawaban optional yang jumlahnya terbatas. Tujuan Penelitian ini adalah melakukan klasifikasi terhadap data kuesioner mahasiswa dengan algoritma rocchio dan analisa sentimen dengan algoritma Naïve Bayes. Algoritma rocchio digunakan untuk klasifikasi pada ketegori fasilitas dan layanan yaitu Sarana prasarana (sarpras), Biro Administrasi Akademik (BAA), Biro Administrasi Keuangan (BAK), Biro Sistem Informasi (BSI), Lain-lain. Sedangkan Algoritma Naïve bayes digunakan untuk analisa sentimen, yaitu positif, netral dan negative. Berdasarkan hasil uji coba yang telah dilakukan dengan 10 kali uji coba diperoleh, nilai akurasi untuk klasifikasi ketegori fasilitas dan layanan memiliki nilai rata-rata 83.27 sedangkan untuk klasifikasi sentimen memiliki nilai rata-rata 80.67 sehingga dapat dikatakan performa sistem cukup stabil.
 
Publisher Fakultas Ilmu Komputer Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo
 
Date 2020-12-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.unusida.ac.id/index.php/jik/article/view/291
 
Source Journal of Computer Science and Visual Communication Design; Vol. 5 No. 2 (2020): Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual (JIKDISKOMVIS); 68 - 76
Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual; Vol 5 No 2 (2020): Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual (JIKDISKOMVIS); 68 - 76
2541-4585
2541-4550
 
Language ind
 
Relation https://journal.unusida.ac.id/index.php/jik/article/view/291/276
 
Rights Copyright (c) 2021 Journal of Computer Science and Visual Communication Design
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0