Record Details

Pengembangan Strategi Blended Learning Sebagai Pendukung Perkuliahan Mahasiswa Milenial

Journal of Computer Science and Visual Communication Design

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Pengembangan Strategi Blended Learning Sebagai Pendukung Perkuliahan Mahasiswa Milenial
 
Creator Nadziroh , Faridatun
Rahmannuri, Handi
Amalina, Evy Nur
 
Subject Blended Learning
Minat belajar
Mahasiswa Milenial
Ilmu Komputer
Blended Learning
 
Description At present, the development of learning patterns for students needs to be considered. The rapid advancement of technology requires educators, especially lecturers to provide new strategies to be able to help increase students' interest in learning, especially millennial students who are starting to decreased. Millennial students more interested to want a learning model that is practical and not boring. This is what drives the writer to conduct research that focuses on learning models that are not only face-to-face in the classroom but can be done anywhere and anytime. The author choose blended learning as an applied learning model because this model is a combination of face-to-face learning and computer-based learning. The development of this model utilizes based on social media edmodo for education. The object of the study was conducted on two classes of word processing courses on office automation students ini AKSI Gresik. The object of research was 39 millenial students. The results obtained from the pretest and posttest there are significant differences in the average range of values obtained. Where at the time of the pretest the value entered in the interval 69 ≤ value ≤ 84 with good criteria. while at posttest the value entered in the interval of 85 ≤ value ≤ 100 with very good criteria. Keywords : Blended Learning, Learning Interest, Millenial Student 
Saat ini perkembangan pola pembelajaran terhadap anak didik perlu di perhatikan. Semakin pesatnya kemajuan teknologi, menuntut para pendidik khususnya dosen untuk memberikan strategi baru untuk dapat membantu meningkatkan minat belajar anak didik khususnya mahasiswa milenial yang mulai menurun. Mahasiswa milenial cenderung menginginkan model pembelajaran yang praktis dan tidak membosankan. Hal ini yang mendorong penulis melakukan penelitian yang berfokus pada model pembelajaran yang tidak hanya face-to-face di kelas namun dapat di lakukan kapanpun dan dimana saja.. Penulis memilih blended learning sebagai model pembelajaran yang terapkan, karena model ini merupakan kombinasi pembelajaran face-to-face dan pembelajaran berbasis komputer. Pengembangan model ini memanfaatkan media sosial edmodo berbasis pendidikan sebagai sarananya. Objek penelitian dilakukan terhadap 39 mahasiswa milenial. Hasil yang didapat dari pretest dan posttest terdapat perbedaan yang signifikan pada range rata-rata nilai yang didapat. Dimana pada saat pretest nilai masuk dalam interval 69 ≤ nilai ≤ 84 dengan kriteria baik. sedangkan saat posttest nilai masuk dalam interval 85 ≤ nilai ≤ 100 dengan kriteria sangat baik. Kata kunci : Blended Learning, Minat belajar, Mahasiswa Milenial
 
Publisher Fakultas Ilmu Komputer Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo
 
Date 2019-07-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.unusida.ac.id/index.php/jik/article/view/56
 
Source Journal of Computer Science and Visual Communication Design; Vol. 4 No. 1 (2019): Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual (JIKDISKOMVIS); 49 - 58
Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual; Vol 4 No 1 (2019): Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual (JIKDISKOMVIS); 49 - 58
2541-4585
2541-4550
 
Language ind
 
Relation https://journal.unusida.ac.id/index.php/jik/article/view/56/43
 
Rights Copyright (c) 2019 Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual