Media Pembelajaran Seni Budaya Berbasis Flipping Book
Journal of Computer Science and Visual Communication Design
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Media Pembelajaran Seni Budaya Berbasis Flipping Book
Media Pembelajaran Seni Budaya Berbasis Flipping Book |
|
Creator |
Arif, Sonhaji
|
|
Subject |
DKV
Media Seni Budaya DKV DKV |
|
Description |
The learning media should ideally be able to give readers the opportunity to build their own knowledge. Some research results show that (single media and multimedia) has contributed significantly. Special media in multimedia format has played an important role in the world of education. The use of multimedia that uses attractive visualization can help students understanding, as well as provide convenience in teaching and learning activities, which in turn can provide solutions to educational problems. The development model used is the 4D model (Thiagarajan et al, 1974). Media validation includes 2 media experts and 2 material experts. Product trials include individual trials, small groups. The result of media development of "Learning Media of Book-Based Cultural Art of Digital Flipping Book" as supporting media of art and culture study fulfill valid criteria with result of media expert test reach 83,5%, material expert 81%, small group 84,5%. The use of Flipping Book as a medium of learning can convey information better than conventional books. This is because the Flipping Book is a multimedia that can convey various kinds of information with various media such as video, animation, music. Keywords: Multimedia, Flipping Book, Learning Media
Media pembelajaran idealnya harus mampu memberikan kesempatan kepada pembaca untuk membangun pengetahuannya sendiri. Beberapa hasil penelitian menunjukkan bahwa (media tunggal dan multimedia) telah memberi kontribusi yang signifikan. Khusus media dalam format multimedia telah memainkan peranan penting dalam dunia pendidikan. Penggunaan multimedia yang menggunakan visualisasi menarik dapat membantu pemahaman siswa, serta memberikan kemudahan dalam kegiatan belajar mengajar, yang pada akhirnya dapat memberikan solusi pada permasalahan pendidikan. Model pengembangan yang digunakan adalah model 4D (Thiagarajan dkk, 1974). Validasi media meliputi 2 ahli media dan 2 ahli materi. Uji coba produk meliputi uji coba individu, kelompok kecil. Hasil pengembangan media “Media Pembelajaran Seni Budaya Berbasis Buku Digital Flipping Book” sebagai media penunjang pembelajaran seni budaya memenuhi kriteria valid dengan hasil uji ahli media mencapai 83,5 %, ahli materi 81%, kelompok kecil 84,5%. Penggunaan Flipping Book sebagai media pembelajaran dapat menyampaikan informasi lebih baik dari pada buku konvensional. Hal ini dikarenakan Flipping Book merupakan multimedia yang dapat menyampaikan berbagai macam informasi dengan berbagai media seperti video, animasi, musik. Kata Kunci : Multimedia, Flipping Book, Media Pembelajaran |
|
Publisher |
Fakultas Ilmu Komputer Universitas Nahdlatul Ulama Sidoarjo
|
|
Date |
2017-12-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.unusida.ac.id/index.php/jik/article/view/27
|
|
Source |
Journal of Computer Science and Visual Communication Design; Vol. 2 No. 1 (2017): Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual ; 48 - 58
Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual; Vol 2 No 1 (2017): Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual ; 48 - 58 2541-4585 2541-4550 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.unusida.ac.id/index.php/jik/article/view/27/18
|
|
Rights |
Copyright (c) 2020 Jurnal Ilmu Komputer dan Desain Komunikasi Visual
|
|