Record Details

PENDAMPINGAN DETEKSI DINI TUMBUH KEMBANG ANAK DENGAN MENGGUNAKAN SDIDTK PADA GURU PAUD DAN TK DI KECAMATAN SOCAH KABUPATEN BANGKALAN

Community Development Journal

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title PENDAMPINGAN DETEKSI DINI TUMBUH KEMBANG ANAK DENGAN MENGGUNAKAN SDIDTK PADA GURU PAUD DAN TK DI KECAMATAN SOCAH KABUPATEN BANGKALAN
 
Creator Khasanah, Uswatun
Badriyah, Badriyah
Rahardjo, Sutio
Nurlaili, Anis
Hendriyani, Feftin
 
Subject mentoring, growth and development, SDIDTK
pendampingan, ttumbuh kembang, SDIDTK.
 
Description The comprehensive quality guidance  of child growth and development is carried out during critical periods through the activities of stimulation, detection and early intervention of child growth deviation. This activity is a comprehensive and coordinated activity held in the form of partnerships between families (parents, child caregivers and other family members), communities (cadres, community leaders, professional organizations, non-governmental organizations) and professional staff (health, education and society ).The participation of PAUD teachers as one of the indirect targets in implementing SDIDTK is expected to help improve the quality of early childhood growth and readiness to enter the level of formal education. In Socah, there are 292 pre-school children, with 35 PAUD and TK and most of the existing PAUD and TK teachers have never received knowledge or training about SDIDTK. The results showed that of PAUD?TK teachers who participated in the activity, in growth assessment and all PAUD / TK teachers were able to do it correctly. Whereas,  measurement of development, at the first evaluation of activities,  there were still those who could not properly carry out the development evaluation using KPSP but at the second and third evaluation all PAUD / TK teachers were able to do it correctly..
Pembinaan tumbuh kembang anak secara komprehenship dan berkualitas dilakukan pada masa kritis melalui kegiatan “stimulasi, deteksi dan intervensi dini” penyimpangan tumbuh kembang balita. Kegiatan ini merupakan kegiatan yang menyeluruh dan terkoordinasi, diselenggarakan dalam bentuk kemitraan antara keluarga ( orang tua, pengasuh anak dan anggota keluarga lainnya), masyarakat (kader,tokoh masyarakat, organisasi profesi, lembaga swadaya masyarakat) dan tenaga profesional (kesehatan, pendidikan dan sosial). Peran serta guru PAUD sebagai salah satu sasaran tidak langsung pada pelaksanaan SDIDTK diharapkan dapat membantu meningkatkan kualitas tumbuh kembang anak usia dini dan kesiapan memasuki jenjang pendidikan formal. Di Kecamatan Socah terdapat 292 anak usia pra sekolah, dengan jumlah PAUD dan TK sebanyak 35 sekolah dan sebagian besar guru PAUD dan TK yang ada belum pernah mendapatkan pengetahuan ataupun pelatihan tentang SDIDTK. Hasil yang didapatkan dari kegiatan ini, dari 30 guru PAUD/TK yang mengikuti kegitan, untuk pengukuran pertumbuhan dan semua guru PAUD/TK sudah dapat melakukan dengan benar. Sedangkan untuk pengukuran perkembangan, pada saat dilakukan evaluasi kegiatan yang pertama masih ada yang belum bisa melakukan dengan benar penilaian perkembangan dengan menggunakan KPSP namun pada saat evaluasi kedua dan ketiga semua guru PAUD/TK sudah dapat melakukan dengan benar.
 
 
Publisher UNUSA Press
 
Date 2019-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal2.unusa.ac.id/index.php/CDJ/article/view/1099
10.33086/cdj.v3i1.1099
 
Source Community Development Journal; Vol. 3 No. 1 (2019): Community Development Journal; 27-32
Community Development Journal; Vol 3 No 1 (2019): Community Development Journal; 27-32
2580-5290
2580-5282
10.33086/cdj.v3i1
 
Language ind
 
Relation https://journal2.unusa.ac.id/index.php/CDJ/article/view/1099/843
 
Rights Copyright (c) 2019 Uswatun Khasanah, Badriyah Badriyah, Sutio Rahardjo, Anis Nurlaili, Feftin Hendriyani