Record Details

Strategi Perwujudan Pembelajaran Humanis di Madrasah I’dadiyah Salafiyah Syafi’iyah Sukorejo

At-Turost : Journal of Islamic Studies

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Strategi Perwujudan Pembelajaran Humanis di Madrasah I’dadiyah Salafiyah Syafi’iyah Sukorejo
 
Creator Sabil, Afif
 
Description Learning that values students as free individuals, aware of their potential, communicative, critical, fun and full of humanist values is important to exist. This paper aims to determine the strategy of Madrasah I'dadiyah in the realization of humanist learning. The research method used is qualitative with the type of case study, the data collection techniques are observation and interviews. The strategy of Madrasah I'dadiyah in the realization of humanist learning is through four stages. First, determine the direction and goals to be achieved, then choose the most appropriate way to realize the goals. Second, determine the approach in the teaching and learning process. Third, choose the method that best suits the objectives and approaches that have been chosen. Fourth, determine the standards that will be used as guidelines for the next learning process.
Pembelajaran yang menghargai peserta didik sebagai individu yang bebas, menyadari potensinya, komunikatif, kritis, menyanangakan dan penuh dengan nilai-nilai humanis penting untuk dieksistensikan. Tulisan ini bertujuan untuk mengetahui strategi Madrasah I’dadiyah dalam perwujudan pembelajaran yang humanis. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan jenis studi kasus, teknik pengumpulan datanya adalah observasi dan wawancara. Strategi Madrasah I’dadiyah dalam perwujudan pembelajaran humanis dilaksanakan melalui empat tahapan. Pertama, menentukan arah dan tujuan yang hendak dicapai, kemudian memilih cara yang paling tepat untuk mewujudkan tujuan. Kedua, Menentukan pendekatan dalam proses belajar mengajar. Ketiga, memilih metode yang paling sesuai dengan tujuan dan pendekatan yang telah dipilih. Keempat, Menentukan standar yang akan dijadikan pedoman untuk proses pembelajaran selanjutnya.
 
Publisher STAI Nurul Huda Kapongan Situbondo
 
Date 2021-08-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier http://ejurnal.stainh.ac.id/index.php/jurnal/article/view/74
10.52491/at.v8i2.74
 
Source At-Turost : Journal of Islamic Studies; Vol 8 No 2 (2021): Agustus 2021; 218-231
2581-1622
2086-3179
10.52491/at.v8i2
 
Language eng
 
Relation http://ejurnal.stainh.ac.id/index.php/jurnal/article/view/74/54
 
Rights Copyright (c) 2021 At-Turost : Journal of Islamic Studies
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0