MENUMBUHKEMBANGKAN KARAKTER RELIGIUS PADA ANAK USIA DINI DI TK KUSUMA KELURAHAN PATOKAN KECAMATAN KRAKSAAN PROBOLINGGO JAWA TIMUR
At-Turost : Journal of Islamic Studies
View Archive InfoField | Value | |
Title |
MENUMBUHKEMBANGKAN KARAKTER RELIGIUS PADA ANAK USIA DINI DI TK KUSUMA KELURAHAN PATOKAN KECAMATAN KRAKSAAN PROBOLINGGO JAWA TIMUR
|
|
Creator |
THOWILAH, TOYYIBATUT
|
|
Description |
Learning can be said to be successful if there is a Behavior Change stage. Learning in early childhood is the initial basis for character building in children. Learning religious values in children from an early age may be important, because education really requires a process such as an interconnected food chain that makes children religious. The research contained in this journal is qualitative research which is descriptive in nature. To collect data, the researcher used two methods, namely: the interview method and the observation method. The results show that learning that fosters religious character in KUSUMA Kindergarten, Patokan Village, Kraksaan District, Probolinggo Regency, East Java, is by combining classroom lessons, routine habituation, spontaneous, and exemplary. A beautiful character education method needs support from all parties who must be actively involved, from the family, community, general or formal education institutions, to national figures and of course religious and community leaders.
Pembelajaran bisa dikatakan berhasil jika terjadi tahapan Perubahan Perilaku. Pembelajaran pada anak usia dini merupakan dasar awal dari pembentukan karakter pada Anak. Pembeljaran nilai religius pada anak sejak usia dini mungkin penting artinya, karena pendidikan sangat memerlukan proses proses seperti rantai makanan yang saling berkaitan yang menjadikan anak menjadi Religius. Penelitian yang terdapat pada jurnal ini termasuk penelitian kualitatif yang sifatnya deskriptif. Untuk mengumpulkan data data, peneliti menggunakan dua metode, yaitu: metode wawancara dan metode observasi. Hasilnya menunjukkan bahwa pembelajaran yang menumbuhkembangkan karakter religius di TK KUSUMA Kelurahan Patokan Kecamatan Kraksaan Kabupaten Probolinggo Jawa Timur adalah dengan memadukan pelajaran di kelas, pembiasaan rutin, spontan, dan keteladanan. Cara pendidikan karakter yang indah perlu dukungan oleh semua pihak yang harus terlibat secara aktif, dari tingkat keluarga, masyarakat, lembaga pendidikan umum atau formal, hingga para tokoh bangsa dan tentu saja tokoh agama dan masyarakat. |
|
Publisher |
STAI Nurul Huda Kapongan Situbondo
|
|
Date |
2021-08-31
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://ejurnal.stainh.ac.id/index.php/jurnal/article/view/64
10.52491/at.v8i2.64 |
|
Source |
At-Turost : Journal of Islamic Studies; Vol 8 No 2 (2021): Agustus 2021; 167-178
2581-1622 2086-3179 10.52491/at.v8i2 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
http://ejurnal.stainh.ac.id/index.php/jurnal/article/view/64/50
|
|
Rights |
Copyright (c) 2021 At-Turost : Journal of Islamic Studies
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|