Record Details

Hubungan Religiusitas dan Pola Asuh Demokratis dengan ‎‎Empati Siwa Kelas VIII MTs Negeri 14 Jombang

Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Hubungan Religiusitas dan Pola Asuh Demokratis dengan ‎‎Empati Siwa Kelas VIII MTs Negeri 14 Jombang
Hubungan Religiusitas dan Pola Asuh Demokratis dengan ‎‎Empati Siwa Kelas VIII MTs Negeri 14 Jombang
 
Creator Elsa Widjajanti Nurwijani, Adibah &
 
Subject Religiosity; Democratic Parenting; Empathy
Religiusitas; Pola Asuh Demokratis; Empati
 
Description This study was aim to determine the relationship between religiosity and democratic parenting with the students’ empathy. The participants of this study were the eighth grade students of MTs Negeri 14 Jombang in the academic year 2019-2020. The participants was 183 students consisting of 93 male and 90 female.
The participants is taken by using a random cluster sampling technique that is class VIIIC with 40 students. The data collection tools used in this study were the scale of religiosity, parenting scale and empathy scale that refers to Likert. The assumption test results showed that one of the linearity assumptions of the relationship is not fulfilled, then the data analysis technique which was originally used multiple and partial regression analysis was then replaced with nonparametric correlation analysis of ‘spearman's rho’level.
The results of the spearman's rho level correlation between religiosity and empathy obtained rho = 0.327 and sig 0.039 (P <0.05). It means that there was a significant positive relationship between religiosity and empathy for students of class VIII MTsN 14 Jombang. The results of the spearman 's rho correlation between democratic parenting with empathy obtained rho = 0.367 and sig 0.020 (P <0.05) means that there was a significant positive relationship between democratic parenting with students’ empathy of class VIII MTsN 14 Jombang.
Keyword: Religiosity; Democratic Parenting; Empathy
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara religiusitas dan pola asuh demokratis dengan empati siwa. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII MTs Negeri 14 Jombang tahun pelajaran 2019-2020 sebanyak 183 orang yang terdiri atas 93 laki laki dan 90 perempuan.
Pengambilan sampel menggunakan teknik random cluster sampling yaitu kelas VIII-C dengan jumlah siswa 40 orang. Alat pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah skala religiusitas, skala pola asuh dan skala empati yang mengacu pada pembuatan skala menurut Likert. Hasil uji asumsi menunjukkan bahwa salah satu asumsi linieritas hubungan tidak dipenuhi, maka teknik analisa data yang semula menggunakan analisis regresi ganda dan parsial selanjutnya diganti dengan analisis non parametric korelasi jenjang spearman’s rho.
Hasil korelasi jenjang spearman’s rho antara religusitas dengan empati diperoleh rho = 0,327 dan sig 0,039 ( P< 0,05 ) berarti ada hubungan positif signifikan antara religiusitas dengan empati siswa kelas VIII MTsN 14 Jombang. Hasil korelasi jenjang spearman’s rho antara pola asuh demokratis dengan empati diperoleh rho = 0,367 dan sig 0,020 ( P< 0,05 ) berarti ada hubungan positif signifikan antara pola asuh demokratis dengan empati siswakelas VIII MTsN 14 Jombang.
Kata Kunci: Religiusitas; Pola Asuh Demokratis; Empati
 
Publisher Fakultas Agama Islam Universitas Darul 'Ulum Jombang
 
Date 2020-06-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/sumbula/article/view/3983
 
Source Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; Vol. 5 No. 1 (2020): Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; ‎222-245‎
Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; Vol 5 No 1 (2020): Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; ‎222-245‎
2548-3900
2528-2867
 
Language eng
 
Relation http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/sumbula/article/view/3983/2950
 
Rights Copyright (c) 2020 Adibah & Elsa Widjajanti Nurwijani (Author)
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0