Kompetensi Guru dan Implementasinya dalam Pembelajaran
Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Kompetensi Guru dan Implementasinya dalam Pembelajaran
Kompetensi Guru dan Implementasinya dalam Pembelajaran |
|
Creator |
Fatimatuszuhro Pahlawati, Eny
|
|
Subject |
Competence, Teacher, Learning
Kompetensi, Guru, Pembelajaran |
|
Description |
In the teaching and learning process involves two active actors, namely teachers and students. The teacher as the teacher is the creator of student learning conditions that are designed intentionally, systematically, and continuously. While children as subjects of learning are those who enjoy the learning conditions created by a teacher. But in reality teachers who have good competence are very rarely found, this is due to the existence of several factors that are less supportive including factors of educational background, teaching experience, and mastery of the material. Therefore this scientific work aims to determine Teacher Competence and Its Implementation in Learning. The results of this scientific work show that teacher competency is a combination of personal, scientific, technological, social, and spiritual abilities that balance form teacher professional standard competencies, which include mastery of material, understanding of students, educational learning, personal development, and professionalism. Keywords: Competence, Teacher, Learning Dalam proses belajar mengajar melibatkan dua pelaku aktif yaitu guru dan siswa. Guru sebagai pengajar merupakan pencipta kondisi belajar siswa yang didesain secara sengaja, sistematis, dan berkesinambungan. Sedangkan anak sebagai subjek pembelajaran merupakan pihak yang menikmati kondisi belajar yang diciptakan seorang guru. Namun dalam kenyataannya guru yang memiliki kompetensi yang baik sangat jarang ditemukan, hal ini disebabkan adanya beberapa faktor yang kurang mendukung diantaranya faktor latar belakang pendidikan, pengalaman mengajar, dan penguasaan materi. Oleh karena itu karya ilmiah ini bertujuan untuk mengetahui Kompetensi Guru dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Hasil karya ilmiah ini menunjukkan bahwa Kompetensi guru merupakan perpaduan antara kemampuan personal, keilmuan, teknologi, sosial, dan spiritual yang secara seimbang membentuk kompetensi standar profesi guru, yang mencakup penguasaan materi, pemahaman terhadap siswa, pembelajaran yang mendidik, pengembangan pribadi, dan profesionalisme. Kata Kunci: Kompetensi, Guru, Pembelajaran |
|
Publisher |
Fakultas Agama Islam Universitas Darul 'Ulum Jombang
|
|
Date |
2019-06-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/sumbula/article/view/3649
|
|
Source |
Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; Vol. 4 No. 1 (2019): Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; 25-41
Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; Vol 4 No 1 (2019): Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; 25-41 2548-3900 2528-2867 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/sumbula/article/view/3649/2747
|
|
Rights |
Copyright (c) 2019 Eny Fatimatuszuhro Pahlawati (Author)
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
|