Record Details

Kompetensi Guru dan Implementasinya dalam Pembelajaran

Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Kompetensi Guru dan Implementasinya dalam Pembelajaran
Kompetensi Guru dan Implementasinya dalam Pembelajaran
 
Creator Fatimatuszuhro Pahlawati, Eny
 
Subject Competence, Teacher, Learning
Kompetensi, Guru, Pembelajaran
 
Description In the teaching and learning process involves two active actors, namely teachers and students. The teacher as the teacher is the creator of student learning conditions that are designed intentionally, systematically, and continuously. While children as subjects of learning are those who enjoy the learning conditions created by a teacher. But in reality teachers who have good competence are very rarely found, this is due to the existence of several factors that are less supportive including factors of educational background, teaching experience, and mastery of the material.
Therefore this scientific work aims to determine Teacher Competence and Its Implementation in Learning.
The results of this scientific work show that teacher competency is a combination of personal, scientific, technological, social, and spiritual abilities that balance form teacher professional standard competencies, which include mastery of material, understanding of students, educational learning, personal development, and professionalism.
 Keywords: Competence, Teacher, Learning
Dalam proses belajar mengajar melibatkan dua pelaku aktif yaitu guru dan siswa. Guru sebagai pengajar merupakan pencipta kondisi belajar siswa yang didesain secara sengaja, sistematis, dan berkesinambungan. Sedangkan anak sebagai subjek pembelajaran merupakan pihak yang menikmati kondisi belajar yang diciptakan seorang guru. Namun dalam kenyataannya guru yang memiliki kompetensi yang baik sangat jarang ditemukan, hal ini disebabkan adanya beberapa faktor yang kurang mendukung diantaranya faktor latar belakang pendidikan, pengalaman mengajar, dan penguasaan materi.
Oleh karena itu karya ilmiah ini bertujuan untuk mengetahui Kompetensi Guru dan Implementasinya dalam Pembelajaran.
Hasil karya ilmiah ini menunjukkan bahwa Kompetensi guru merupakan perpaduan antara kemampuan personal, keilmuan, teknologi, sosial, dan spiritual yang secara seimbang membentuk kompetensi standar profesi guru, yang mencakup penguasaan materi, pemahaman terhadap siswa, pembelajaran yang mendidik, pengembangan pribadi, dan profesionalisme.
 Kata Kunci:  Kompetensi, Guru, Pembelajaran
 
Publisher Fakultas Agama Islam Universitas Darul 'Ulum Jombang
 
Date 2019-06-29
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/sumbula/article/view/3649
 
Source Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; Vol. 4 No. 1 (2019): Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; 25-41
Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; Vol 4 No 1 (2019): Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; 25-41
2548-3900
2528-2867
 
Language eng
 
Relation http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/sumbula/article/view/3649/2747
 
Rights Copyright (c) 2019 Eny Fatimatuszuhro Pahlawati (Author)
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0