Diskursus Model Kebijakan Pendidikan Islam Era Otonomi
Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Diskursus Model Kebijakan Pendidikan Islam Era Otonomi
Diskursus Model Kebijakan Pendidikan Islam Era Otonomi |
|
Creator |
Ali Riyadi, Ahmad
|
|
Subject |
Reform Order; political policy; Islamic education
Orde Reformasi; kebijakan politik; pendidikan Islam |
|
Description |
Abstraction This study aims to examine the debate on concepts offered in the reform era marked by the collapse of the new order. At this time there has been a change in the system of authority of the political bureaucracy of Islamic education policy. This authority relates to changes in the authority to handle educational institutions submitted to the regions. Data collection in this study was carried out through literature studies. While the data analysis using content analysis method (Contents analysis) is a technique to draw conclusions by identifying the specific characteristics of a message in a subjective and systematic manner. The results of this study indicate that there are several models of education management that become policy discourses, including models of school-based education systems and competency systems. In the midst of the debate offered by Islamic education institutions it is still under the authority of the ministry of religion structurally but culturally Islamic education institutions follow a curriculum model that was developed in a decentralized manner. Keywords: Reform Order; political policy; Islamic education Abstraksi Penelitian ini bertujuan mengkaji mengkaji perdebatan konsep yang ditawarkan pada era reformasi yang di tandai dengan runtuhnya orde baru. Pada masa ini telah terjadi perubahan sistem kewenangan birokrasi politik kebijakan pendidikan Islam. Kewenangan ini menyangkut perubahan kewenangan penanganan lembaga pendidikan yang di serahkan ke daerah. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan melalui studi kepustakaan. Sedangkan analisis datanya menggunakan metode analisis isi (Contents analysis) yaitu suatu teknik untuk mengambil kesimpulan dengan mengidentifikasi karakteristik-karakteristik khusus suatu pesan secara subjektif dan sistematis. Hasil penelitian ini menunjukkan, bahwa ada beberapa model pengelolaan pendidikan yang menjadi wacana kebijakan, diantaranya model sistem pendidikan berbasis sekolah dan sistem kompetensi. Di tengah perdebatan yang ditawarkan lembaga pendidikan Islam masih dibawah kewenangan kementerian agama secara struktural namun secara kultural lembaga pendidikan Islam mengikuti model kurikulum yang dikembangkan secara desentralisasi. Kata Kunci: Orde Reformasi; kebijakan politik; pendidikan Islam |
|
Publisher |
Fakultas Agama Islam Universitas Darul 'Ulum Jombang
|
|
Date |
2018-06-11
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artikel yang telah di-peer-review Artikel yang telah di-peer-review |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/sumbula/article/view/3463
|
|
Source |
Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; Vol. 3 No. 1 (2018): Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; 692-710
Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; Vol 3 No 1 (2018): Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya; 692-710 2548-3900 2528-2867 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/sumbula/article/view/3463/2603
|
|
Rights |
Copyright (c) Juni 2018 Jurnal Sumbula
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
|