Record Details

Teori Gestalt (Meningkatkan Pembelajaran Melalui Proses Pemahaman)

At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Teori Gestalt (Meningkatkan Pembelajaran Melalui Proses Pemahaman)
 
Creator Safitri, Sabilla Irwina
Saraswati, Dwi
Wahyuni, Esa Nur
 
Subject
Teori Pembelajaran, Gestalt, Pemahaman.
Education
 
Description Abstrak: Teori Gestalt memandang bahwa pembelajaran tidak hanya tentang rangsangan dan respon tetapi lebih pada pemahaman tentang suatu masalah yang mampu menarik kesimpulan baru yang berwawasan. Pencetus teori Gestalt termasuk Max Wetheimer, Wolfgang Kohler dan Kurt Kofka. Dalam teori Gestalt terdapat beberapa hukum yaitu hukum kedekatan, hukum ketertutupan dan hukum kesamaan. Diantara prinsip pembelajaran Gestalt adalah pembelajaran melalui wawasan (pemahaman), pembelajaran merupakan reorganisasi dari pengalaman, pembelajaran akan lebih berhasil bila sesuai dengan minat siswa. Sedangkan prinsip persepsi Gestalt termasuk prinsip kontinuitas dan hubungan figur-ground. Kekuatan teori Gestalt adalah anak mampu membangun suatu masalah menjadi pengetahuan atau pemahaman baru, namun teori Gestalt ini juga memiliki kelemahan, yakni teori Gestalt tidak bisa diterapkan pada maeri-materi tertentu.Kata Kunci: Teori Pembelajaran, Gestalt, Pemahaman. Abstract: Gestalt theory views that learning is not only about stimuli and responses but rather about understanding a problem faced which is able to draw new insightful conclusions. Gestalt characters include Max Wetheimer, Wolfgang Kohler and Kurt Kofka. In Gestalt theory, there are several laws, namely the law of closeness, the law of closure and the law of equality. Among the principles of Gestalt learning is that learning through insight (understanding), learning is a reorganization of experiences, learning will be more successful when it comes to interests. Meanwhile, the principles of Gestalt perception include the principle of continuity and Figure-ground relationship. The strength of Gestalt theory is that children are able to reconstruct a problem into new knowledge or understanding, however in the Gestalt theory has also the weaknesses that the gestalt theory cannot be applied to certain materials.Keywords:Learning Theory, Gestalt, Comprehension
 
Publisher Universitas Islam Lamongan
 
Contributor
 
Date 2021-05-11
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journalfai.unisla.ac.id/index.php/at-thulab/article/view/450
10.30736/atl.v5i1.450
 
Source At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah; Vol 5, No 1 (2021): At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah; 23-31
AT-THULLAB : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah; Vol 5, No 1 (2021): At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah; 23-31
2621-895X
2579-6259
10.30736/atl.v5i1
 
Language ind
 
Relation https://journalfai.unisla.ac.id/index.php/at-thulab/article/view/450/pdf
https://journalfai.unisla.ac.id/index.php/at-thulab/article/downloadSuppFile/450/15
 
Rights Copyright (c) 2021 Sabilla Irwina Safitri
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0