IMPLEMENTASI PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA MADRASAH IBTIDAIYAH FARADISAL JANNAH BAURENO
Kuttab : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam
View Archive InfoField | Value | |
Title |
IMPLEMENTASI PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA MADRASAH IBTIDAIYAH FARADISAL JANNAH BAURENO
|
|
Creator |
Fathurrahman, Fathurrahman
Azizah, Nurul |
|
Subject |
Pendidikan Agama Islam
development, implementation, Islamic education curriculum — |
|
Description |
Abstract: Education and curriculum are one thing that is closely related. This is because the curriculum determines the direction, content, and process of running educational activities, which ultimately determines the quality of graduates and educational institutions. This study aimed to determine the implementation of Islamic religious education curriculum development at MI Faradisal Jannah using a qualitative descriptive approach. The data collection process was conducted using observation, documentation, and interview techniques. The results showed that the implementation of Islamic religious education curriculum development carried out at MI Faradisal Jannah Baureno was carried out by compiling curriculum documents following Ministry of Religion policies, formulating teaching materials based on the Integrated Islamic School Network (JSIT) and using two approaches, namely, classroom development and outside of the classroom. Abstrak: Pendidikan dan kurikulum merupakan suatu hal yang tidak dapat di pisahkan. Hal ini dikarenakan kurikulum berfungsi sebagai penentu arah, isi serta proses berjalannya kegiatan pendidikan, yang pada akhirnya menentukan kualitas lulusan dan lembaga pendidikan. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui implementasi pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam di MI Faradisal Jannah dengan menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Proses pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik observasi, dokumentasi, serta interview. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam yang dilakukan di MI Faradisal Jannah Baureno dilaksanakan dengan menyusun dokumen kurikulum sesuai dengan kebijakan Kemenag, merumuskan bahan ajar berbasis jaringan sekolah Islam terpadu (JSIT) serta dengan menggunakan dua pendekatan yaitu, pengembangan di dalam kelas dan di luar kelas.
|
|
Publisher |
Universitas Islam Lamongan
|
|
Contributor |
—
|
|
Date |
2022-03-16
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artikel yang dipeer-review |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journalfai.unisla.ac.id/index.php/kuttab/article/view/802
10.30736/ktb.v6i1.802 |
|
Source |
Kuttab : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam; Vol 6, No 1 (2022): Kuttab : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam; 120-132
2550-0341 2549-7987 10.30736/ktb.v6i1 |
|
Language |
ind
|
|
Relation |
https://journalfai.unisla.ac.id/index.php/kuttab/article/view/802/532
|
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
|