Record Details

IMPLEMENTASI PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA MADRASAH IBTIDAIYAH FARADISAL JANNAH BAURENO

Kuttab : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title IMPLEMENTASI PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA MADRASAH IBTIDAIYAH FARADISAL JANNAH BAURENO
 
Creator Fathurrahman, Fathurrahman
Azizah, Nurul
 
Subject Pendidikan Agama Islam
development, implementation, Islamic education curriculum

 
Description Abstract: Education and curriculum are one thing that is closely related. This is because the curriculum determines the direction, content, and process of running educational activities, which ultimately determines the quality of graduates and educational institutions. This study aimed to determine the implementation of Islamic religious education curriculum development at MI Faradisal Jannah using a qualitative descriptive approach. The data collection process was conducted using observation, documentation, and interview techniques. The results showed that the implementation of Islamic religious education curriculum development carried out at MI Faradisal Jannah Baureno was carried out by compiling curriculum documents following Ministry of Religion policies, formulating teaching materials based on the Integrated Islamic School Network (JSIT) and using two approaches, namely, classroom development and outside of the classroom. Abstrak: Pendidikan dan kurikulum merupakan suatu hal yang tidak dapat di pisahkan. Hal ini dikarenakan kurikulum berfungsi sebagai penentu arah, isi serta proses berjalannya kegiatan pendidikan, yang pada akhirnya menentukan kualitas lulusan dan lembaga pendidikan. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui implementasi pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam di MI Faradisal Jannah dengan menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Proses pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik observasi, dokumentasi, serta interview. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam yang dilakukan di MI Faradisal Jannah Baureno dilaksanakan dengan menyusun dokumen kurikulum sesuai dengan kebijakan Kemenag, merumuskan bahan ajar berbasis jaringan sekolah Islam terpadu (JSIT) serta dengan menggunakan dua pendekatan yaitu, pengembangan di dalam kelas dan di luar kelas.
 
Publisher Universitas Islam Lamongan
 
Contributor
 
Date 2022-03-16
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artikel yang dipeer-review
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journalfai.unisla.ac.id/index.php/kuttab/article/view/802
10.30736/ktb.v6i1.802
 
Source Kuttab : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam; Vol 6, No 1 (2022): Kuttab : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam; 120-132
2550-0341
2549-7987
10.30736/ktb.v6i1
 
Language ind
 
Relation https://journalfai.unisla.ac.id/index.php/kuttab/article/view/802/532
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0