Record Details

DESAIN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN DASAR BERBASIS PERKEMBANGAN INTELEKTUAL

PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title DESAIN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN DASAR BERBASIS PERKEMBANGAN INTELEKTUAL
 
Creator Fauziah, Irma
 
Subject Desain Pembelajaran, Pendidikan Dasar, Perkembangan Intelektual
 
Description In the process of implementing elementary school education (SD) or Madrasah Ibtidaiyah (MI), an understanding of the intellectual development of elementary age children is important to become a reference in order to educate and teach. Teaching and learning activities) will be maximized if the teaching material presented can be understood by children. This can happen when the level of material difficulty matches the child's level of thinking ability. So knowledge about the development of thinking skills or intellectual development of elementary age students is something that must be studied. The purpose of this study was to analyze the intellectual development of elementary age students that can be used by teachers and education practitioners as a guide in designing effective learning. This research uses qualitative research methods with the type of literature research. Sources of data used in this research are books, journals, articles and other relevant scientific works. Data were collected and then carried out a descriptive analysis. The result of this research is that intellectual ability is the ability to obtain various information, think abstractly, reason, and act efficiently and effectively. As for intellectual development is influenced by two main factors, namely heredity / heredity and the environment. In the process of providing education, it is important to consider the intellectual development of students at each level as a basis for designing learning. This is because the learning process can take place optimally and the absorption of material by students will be maximized if the materials, media, strategies, models and learning methods used are in accordance with the intellectual abilities of students.
Pada proses penyelenggaraan pendidikan Sekolah Dasar (SD) atau Madrasah Ibtidaiyah (MI), pemahaman tentang perkembangan intelektual anak usia dasar penting untuk menjadi acuan dalam rangka mendidik dan mengajar. Kegiatan belajar mengajar akan maksimal apabila materi ajar yang disampaikan dapat dipahami oleh anak. Hal tersebut dapat terjadi ketika tingkat kesukaran materi sesuai dengan taraf kemampuan berfikir anak. Maka pengetahuan tentang perkembangan kemampuan berpikir atau perkembangan intelektual peserta didik usia dasar merupakan hal yang harus dikaji. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis perkembangan intelektual peserta didik usia dasar yang dapat digunakan oleh guru dan praktisi pendidikan sebagai pedoman dalam mendesain pembelajaran yang efektif. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan jenis penelitian pustaka/literature. Sumber data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu buku, jurnal, artikel, dan karya ilmiah lainnya yang relevan. Data dikumpulkan untuk kemudian dilakukan analisis deskriptif. Hasil penelitian ini adalah bahwa kemampuan intelektual adalah kemampuan untuk memperoleh berbagai informasi, berpikir abstrak, menalar, serta bertindak secara efisien dan efektif . adapun perkembangan intelektual dipengaruhi oleh dua factor utama yaitu hereditas/keturunan dan lingkungan, Dalam proses penyelenggaraan pendidikan, penting untuk mempertimbangkan perkembangan intelektual peserta didik pada masing-masing tingkat sebagai dasar dalam merancang pembelajaran. Hal ini mengingat bahawa proses pembelajaran dapat berlangsung secara maksimal serta penyerapan materi oleh peserta didik akan maksimalĀ  apabila materi, media, strategi, model dan metode pembelajaran yang digunakan sesuai dengan kemampuan inteletual peserta didik.
 
Publisher Program Studi PGMI Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Tuban
 
Date 2021-08-18
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://ejournal.iainutuban.ac.id/index.php/premiere/article/view/113
10.51675/jp.v3i1.113
 
Source PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education; Vol 3 No 1 (2021): PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education; 1-18
2745-908X
2685-9475
10.51675/jp.v3i1
 
Language ind
 
Relation https://ejournal.iainutuban.ac.id/index.php/premiere/article/view/113/101