BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN PENDEKATAN TIME MANAGEMENT SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN SELF-REGULATED LEARNING MAHASISWA MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM INSTITUT AGAMA ISLAM NGAWI TAHUN 2020/2021
Al-Mabsut : Jurnal Studi Islam dan Sosial
View Archive InfoField | Value | |
Title |
BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN PENDEKATAN TIME MANAGEMENT SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN SELF-REGULATED LEARNING MAHASISWA MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM INSTITUT AGAMA ISLAM NGAWI TAHUN 2020/2021
|
|
Creator |
Nabella Dananier
Nurmalia Khotimah |
|
Description |
abstract Students basically have good knowledge and skills if they are able to organize themselves. Most of the second semester MPI students of IAI Ngawi are already working and living in Islamic boarding schools which have a lot of religious activities in them. So that students' academic self-regulation is not good because they have not been able to manage their time optimally. This shows the lack of student self-regulated learning. To overcome this, group guidance or group guidance using the Time Management approach is one form of effort used to assist students in improving their academic self-regulation. From the results of this study, it is known that group guidance with a time management approach is able to improve self-regulated learning for second semester MPI students. The implementation of group counseling with a time management approach begins with prioritizing important tasks, developing plans, continuously monitoring deviations, and finally reducing pressure on the schedule. Meanwhile, academic self-regulation begins with recognizing and discovering one's potential, ending with building a group to grow together. group counseling with a time management approach, students succeeded in improving their academic self-regulation as evidenced by data from interviews and documentation of increasing student discipline in collecting assignments. Keyword : Group Guidance, Self-Regulated Learning, Time Management Abstrak Mahasiswa pada dasarnya memiliki pengetahuan dan keterampilan yang baik jika mahasiswa tersebut mampu mengatur dirinya. Sebagian besar mahasiswa MPI Semester dua IAI Ngawi sudah bekerja dan tinggal di pesantren yang banyak kegiatan keagamaan didalamnya. Sehingga pengaturan diri akademik mahasiswa kurang baik dikarenakan belum dapat mengelola waktunya dengan maksimal. Hal tersebut menunjukkan kurangnya self-regulated learning mahasiswa. Mengatasi hal tersebut, group guidance atau bimbingan kelompok dengan menggunakan pendekatan Time Management merupakan salah satu bentuk upaya yang digunakan untuk membantu mahasiswa dalam meningkatkan pengaturan diri akademiknya. Dari hasil penelitian ini, diketahui bahwa group guidancedengan pendekatan time managementmampu untuk meningkatkan self regulated learning mahasiswa MPI semester 2. Adapun pelaksanaan group conseling dengan pendekatan time management inidiawali dengan memprioritaskan tugas-tugas penting, mengembangkan perencanaan, terus memantau penyimpangan, yang terakhir mengurangi tekanan atas jadwal.Sedangkan pengaturan diri akademik dimulai dengan mengenali dan menemukan potensi diri, berakhir dengan membangun kelompok tumbuh bersama.Melalui group conseling dengan pendekatan time management, mahasiswa berhasil meningkatkan pengaturan diri akademiknya dibuktikan dengan data hasil wawancara dan dokumentasi peningkatan kedisplinan mahasiswa dalam pengumpulan tugas. Keyword : Bimbingan Kelompok, Self-Regulated Learning, Time Management |
|
Publisher |
Institut Agama Islam Ngawi
|
|
Date |
2021-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://ejournal.iaingawi.ac.id/index.php/almabsut/article/view/578
|
|
Source |
Al-Mabsut : Jurnal Studi Islam dan Sosial; Vol. 15 No. 2 (2021): SEPTEMBER; 223-241
Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam dan Sosial; Vol 15 No 2 (2021): SEPTEMBER; 223-241 2502-213X 2089-3426 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://ejournal.iaingawi.ac.id/index.php/almabsut/article/view/578/270
|
|
Rights |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
|
|