Record Details

A SCIENTIFIC APPROACH FOR NAHWU LEARNING

Journal of Islamic Education and Pesantren

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title A SCIENTIFIC APPROACH FOR NAHWU LEARNING
 
Creator Zaenab, Siti
 
Description The purpose of this study was to determine the development of scientific-based Nahwu learning modules at SMA Darul Ulum 3 Jombang. This research uses the research and development method of the Plomp model. The research targets consisted of the experimental class and the control class. The experimental class is class X IPS2 SMA Darul Ulum 3 Jombang in the 2017/2018 academic year, while the control class is class X MIPA 1 SMA Darul Ulum 3 Jombang in the 2017/2018 academic year. The results of the feasibility test show that the instrument is valid for research. with very good achievement scores, namely: material experts 82.5%, and expert practitioners 83.7%. The results showed that the Nahwu learning module using a scientific approach obtained a significance value = 0.200 and 0.062 > 0.05 during the normality test between the control class and the treatment class. As for the results of the homogeneity test, the significance value = 0.752 and 0.569 > 0.05, and the t-test found that the Sig. (2-tailed) for the posttest of 0.030. Sig. (2-tailed) 0.030 < 5% then the result of t test is H0 is rejected. So, there are differences in student learning outcomes using the nahwu learning module using a scientific approach with student learning outcomes using textbooks..
 Keywords: module, Nahwu learning, Scientific.
PENDEKATAN SAINTIFIK DALAM PEMBELAJARAN NAHWU
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengembangan modul pembelajaran Nahwu berbasis saintifik di SMA Darul Ulum 3 Jombang. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan model Plomp. Sasaran penelitian terdiri atas sasaran kelas eksperimen dan kelas kontrol. Adapun kelas eksperimen adalah siswa kelas X IPS2 SMA Darul Ulum 3 Jombang Tahun Pelajaran 2017/ 2018, sedangkan kelas control adalah siswa kelas X MIPA 1 SMA Darul Ulum 3 Jombang Tahun Pelajaran 2017/ 2018.  Hasil uji coba kelayakan menunjukan bahwa instrumen valid digunakan untuk penelitian dengan nilai pencapaian sangat baik yakni: ahli materi 82, 5 %, dan ahli praktisi 83,7 %. Hasil penelitian menunjukan bahwa modul pembelajaran Nahwu dengan menggunakan pendekatan saintifik didapat nilai signifikansi = 0,200 dan 0,062 > 0,05 pada saat uji normalitas antara kelas kontrol dan kelas perlakuan. Sedangkan untuk hasil dari uji homogenitas didapat nilai signifikansi = 0,752 dan 0,569 > 0,05, dan pada uji-t didapatkan bahwa nilai Sig. (2-tailed) untuk pascates sebesar 0,030. Sig. (2-tailed) 0,030 < 5% maka hasil uji t adalah H0 ditolak. Jadi, terdapat perbedaan hasil belajar siswa yang menggunakan modul pembelajaran nahwu dengan menggunakan Pendekatan saintifik dengan  hasil belajar siswa yang menggunakan buku teks.
Kata kunci: modul, pembelajaran Nahwu, Saintifik
 
Publisher LPPM UNIVERSITAS HASYIM ASY'ARI
 
Date 2021-03-01
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier http://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/jiep/article/view/1753
10.33752/jiep.v1i1.1753
 
Source Journal of Islamic Education and Pesantren; Vol 1 No 1 (2021): Journal of Islamic Education And Pesantren; 79 - 100
Journal Of Islamic Education And Pesantren (JIEP); Vol 1 No 1 (2021): Journal of Islamic Education And Pesantren; 79 - 100
2807-6060
 
Language eng
 
Relation http://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/jiep/article/view/1753/1188