AUGMENTED REALITY PADA METAMORFOSIS LEBAH (APIS SP.) SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN
SAINTEKBU
View Archive InfoField | Value | |
Title |
AUGMENTED REALITY PADA METAMORFOSIS LEBAH (APIS SP.) SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN
|
|
Creator |
Meishanti, Ospa Pea Yuanita
Roziqo, Zaidatur |
|
Description |
ABSTRACT (in English) Augmented Reality is actually not something foreign to the general public, it's just that they don't know what Augmented Reality itself means, Augmented Reality cards can generally be found in some snacks, which the cards can be scanned through a special application available on the Playstore. However, currently researchers are making Augmented Reality for learning, in this case researchers are using bee metamorphosis, so learning becomes more interesting. This study aims to describe the feasibility of Augmented Reality media for bee metamorphosis and to determine student responses to the attractiveness of Augmented Reality media for bee metamorphosis. The development model used is the ADDIE model which includes: Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. Products are validated by one media expert and one material expert. The attractiveness test was carried out on 5 students of MTs Al-Ihsan Kalijaring Jombang. Data obtained from media experts, namely 80% with proper qualifications, criteria from material experts, namely 88% with very decent qualifications, while from the data students get a score of 88.75% with qualifications strongly attractiveness. The results of the assessment of media experts, material experts and student responses show that the bee metamorphosis Augmented Reality can be used as a learning media. Keyword : Augmented Reality, Development, Learning Media, INTISARI (in Indonesia) Pada dasarnya, Augmented Reality sebenarnya bukan sesuatu yang asing dalam masyarakat umum, hanya saja mereka tidak mengetahui apa arti dari Augmented Reality itu sendiri. Kartu Augmented Reality umumnya dapat ditemukan dalam beberapa snack kemasan yang mana kartu tersebut dapat di-scan melalui aplikasi khusus yang tersedia dalam Playstore. Namun sekarang peneliti membuat Augmented Reality untuk pembelajaran, dalam hal ini peneliti menggunakan bahasan metamorfosis lebah, agar pembelajaran lebih menarik. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kelayakan media Augmented Reality pada metamorfosis lebah dan mengetahui respon siswa terhadap kemenarikan media Augmented Reality metamorfosis lebah. Model pengembangan yang digunakan adalah model ADDIE yang meliputi: Analysis, Design, Development, Implementation dan Evaluation. Produk divalidasi oleh satu ahli media dan satu ahli materi. Uji kemenarikan dilakukan pada 5 orang siswa MTs Al-Ihsan Kalijaring Jombang. Data penilaian yang diperoleh dari ahli media yaitu sebesar 80% dengan kualifikasi layak, penilaian dari ahli materi yaitu sebesar 88% dengan kualifikasi sangat layak, sedangkan dari data respon siswa mendapatkan skor sebesar 88,75% dengan kualifikasi sangat setuju. Hasil penilaian dari ahli media, ahli materi dan respon siswa menunjukkan Augmented Reality metamorfosis lebah dapat digunakan sebagai media pembelajaran. Kata Kunci : Augmented Reality, Pengembangan, Media Pembelajaran, |
|
Publisher |
KH. A. Wahab Hasbullah University
|
|
Date |
2021-01-26
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/saintek/article/view/1077
10.32764/saintekbu.v13i01.1077 |
|
Source |
SAINTEKBU; Vol 13 No 01 (2021): Volume 13 No. 01 Januari 2021 (on process); 19-27
2541-1942 1979-7141 10.32764/saintekbu.v13i01 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/saintek/article/view/1077/542
|
|
Rights |
Copyright (c) 2021 SAINTEKBU
|
|