Liberating People; Critical Pedagogy on the Revolutionary Thought of Hassan Hanafi
Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Liberating People; Critical Pedagogy on the Revolutionary Thought of Hassan Hanafi
|
|
Creator |
Khasri, M. Rodinal Khair
|
|
Subject |
Critical pedagogy; dehumanization; existential consciousness; opression; revolution; pedagogi kritis; Hassan Hanafi;
|
|
Description |
The researcher observed the dimension of critical pedagogy in the context of Hassan Hanafi revolutionary thought. He was very good founding the fundamental thought in theology of liberation named Left Islam. This research used a literature study and historical-factual method to analyze the dimension of critical pedagogy on Hassan Hanafi revolutionary thought. The result of this research was new understanding about critical pedagogy dimension on Hassan Hanafi thought. First. Dehumanization in the context of education is inseparable from the influence of Western cultural imperialism. Second, The critical pedagogy found in Hassan Hanafi's thoughts is a pedagogy that aims to eliminate the destructive nature caused by the one-dimensional view that results in educational disorientation from the true educational goal of liberating people. AbstrakArtikel ini mempresentasikan hasil penelitian terhadap pemikiran revolusioner Hassan Hanafi sehingga ditemukan dimensi pedagogi kritisnya. Hassan Hanafi merupakan sosok pemikir Islam yang sangat baik di dalam membangun pemikiran-pemikiran fundamental di dalam konteks teologi pembebasan, serta yang paling terkenal ia sebut dengan istilah “Kiri Islam”. Penelitian ini termasuk dalam klasifikasi studi literatur dengan metode historis-faktual di dalam menganalisis dimensi pedagogi kritis di dalam pemikiran Hassan Hanafi. Hasil penelitian ini adalah pemahaman baru tentang dimensi pedagogi kritis di dalam pemikiran Hassan Hanafi. Pertama, dehumanisasi dalam konteks pendidikan adalah akibat dari pengaruh imperialisme budaya Barat. Kedua, pedagogi kritis Hasan Hanafi fokus pada upaya membangkitkan kesadaran eksistensial di tengah beragam permasalahan yang terjadi di masyarakat. Pedagogi kritis yang ditemukan di dalam pemikiran Hassan Hanafi merupakan pedagogi yang bertujuan untuk menghilangkan hal yang bersifat destruktif yang disebabkan oleh pandangan berdimensi-satu yang mengakibatkan disorientasi pendidikan dari tujuan pendidikan yang sesungguhnya yaitu memerdekakan manusia.
|
|
Publisher |
FITK UIN Walisongo
|
|
Contributor |
—
|
|
Date |
2019-08-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/view/3914
10.21580/nw.2019.1.1.3914 |
|
Source |
Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam; Vol 13, No 1 (2019): Islamic Education and Liberation; 1 - 14
2502-8057 1979-1739 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/view/3914/pdf
|
|
Rights |
Copyright (c) 2019 Nadwa
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
|