Record Details

Peran Penting Psikologi dalam Pendidikan Islam

Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Peran Penting Psikologi dalam Pendidikan Islam
 
Creator Hadi, Imam Anas
 
Subject Islamic Education
Pendidikan Islam; Psikologi;Islamic Education; Psychology
Islamic Education Issue
 
Description This study aims to determine the important role of psychology for Islamic education. The method used library research. Data collection uses documentation and data analysis with descriptive analysis. The results showed that psychology plays an important role in Islamic education as a religious consciousness associated with the values of the soul that is personality. In Islamic Psychology it is better known as term al-Syakhsiyah. The role of psychology in Islamic education is to bridge the delivery process of science to pay more attention to the psychology of each learner, this will  determine success of the transfer  process of values to students, becouse student and teacher have opened  psychology and ready to make good communication. .   AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran penting psikologi bagi pendidikan Islam. Metode yang digunakan library research. Pengumpulan data menggunakan dokumentasi dan analisa data dengan analisis deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa psikologi berperan penting dalam pendidikan Islam yaitu sebagai penanaman kesadaran keagamaan yang berhubungan dengan nilai-nilai bathiniyah yang bersifat pribadi (personality). Dalam istilah psikolgi Islam lebih dikenal dengan term al-Syakhsiyah. Peran psikologi dalam pendidikan Islam adalah menjembatani proses penyampaian ilmu pengetahuan agar lebih memperhatikan psikologi masing-masing peserta didik,  hal ini akan sangat menentukan keberhasilan  proses transfer of values siswa.
 
Publisher FITK UIN Walisongo
 
Contributor
 
Date 2017-11-17
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
Library research
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/view/1304
10.21580/nw.2017.11.2.1304
 
Source Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam; Vol 11, No 2 (2017): Pendidikan Islam Progresif; 251-168
2502-8057
1979-1739
 
Language eng
 
Relation https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/view/1304/pdf
 
Rights Copyright (c) 2017 Nadwa
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/