Record Details

The Relevance of Al-Ghazali’s Tazkiyatun-Nafs Concept With Islamic Education in The Millennial Era.

Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title The Relevance of Al-Ghazali’s Tazkiyatun-Nafs Concept With Islamic Education in The Millennial Era.
 
Creator Musrifah, Musrifah
 
Subject Tazkiyatunnafs; millennial era; al ghazali;Pendidikan Islam; zaman millennial; psikologi Islam; moral:
 
Description This study aims to know the relevance of Al-Ghazali’s tazkiyatun-nafs concept to Islamic education. This study uses the library research method with content analysis. The results showed that there were two relevance of al Ghazali's thinking about tazkiyatunnafs towards Islamic Education, namely first, that the purity of soul (tazkiyatun nafs) in Islamic education became a basic and very important thing for students to acquire useful knowledge. Science comes from Allah Swt The Most Holy. Second, A healthy soul as a result of tazkiyatun-nafs is the key to the success of students amid the millennial life that has a very rapid change through information technologyAbstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengatahui relevansi konsep tazkiyatun-nafs Al-Ghazali dengan pendidikan Islam. Penelitian ini menggunakan metode library research dengan content analysis.  Hasil penelitian menunjukkan bahwa Relevansi pemikiran al Ghazali tentang tazkiyatunnafs terhadap Pendidikan Islam di era millennial ada dua yaitu pertama, kebersihan jiwa (tazkiyatun nafs)  al Ghazali dalam pendidikan Islam  menjadi hal yang bersifat dasar dan sangat penting untuk dimiliki anak didik agar memperolah ilmu yang bermanfaat.  Karena Ilmu itu datangnya dari Allah Swt yang Maha Suci, shalatnya jiwa, dan peribadatannya batin kepada Allah Swt. Kedua, jiwa yang sehat hasil dari tazkiyatun-nafs merupakan kunci bagi kesuksesan anak didik ditengah kehidupan millennial yang mempunyai sifat perubahan yang sangat cepat melalui teknologi informasi
 
Publisher FITK UIN Walisongo
 
Contributor
 
Date 2019-08-29
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
Kualitatif research
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/view/3899
10.21580/nw.2019.1.1.3899
 
Source Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam; Vol 13, No 1 (2019): Islamic Education and Liberation; 15 - 30
2502-8057
1979-1739
 
Language eng
 
Relation https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/view/3899/pdf
https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/downloadSuppFile/3899/447
 
Rights Copyright (c) 2019 Nadwa
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0