Record Details

Peningkatan Mutu Madrasah melalui Modal Sosial

Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Peningkatan Mutu Madrasah melalui Modal Sosial
 
Creator Ju’subaidi, Ju’subaidi
 
Subject madrasas; National Education Standards (NES); social capital; madrasah; Standar Nasional Pendidikan (SNP); modal sosial
 
Description This paper attempts to examine the important role of social capital in the meninges-forces madrasah education quality. Madrasah as national education subsystem has a heavy burden in carrying out the mandate of the law. The biggest problem is the activity of improving the quality of education that is determined by the achievement of the ultimate goal of education effectively and more efficiently. That goal is the realization of academic ability, moral and social. Structure and values of the communities around it is actually a social capital that should be used by the madrassa to improve the quality of education. Social capital is a means of achieving national education goals. AbstrakTulisan ini mencoba mengkaji peran penting modal sosial dalam peningkatan mutu pendidikan madrasah. Madrasah sebagai subsistem pendidikan nasional memiliki beban yang berat dalam mengemban amanat undang-undang. Problem terbesar adalah kegiatan meningkatkan mutu pendidikan yang ditentukan oleh ketercapaian tujuan akhir pendidikan secara efektif dan lebih efisien. Tujuan itu adalah terwujudnya kemampuan akademik, moral dan sosial. Struktur dan nilainilai yang dimiliki masyarakat sekitar sebenarnya merupakan modal sosial yang seharusnya dimanfaatkan oleh madrasah untuk meningkatkan mutu pendidikannya. Modal sosial ini menjadi sarana mencapai tujuan pendidikan nasional. 
 
Publisher FITK UIN Walisongo
 
Contributor
 
Date 2012-10-19
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/view/592
10.21580/nw.2012.6.2.592
 
Source Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam; Vol 6, No 2 (2012): Signifikansi Pendidikan Profetis; 269 - 288
2502-8057
1979-1739
 
Language eng
 
Relation https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Nadwa/article/view/592/538
 
Rights Copyright (c) 2016 Nadwa