PENGEMBANGAN SILABUS TEMATIK INTEGRATIF
Al Yasini : Jurnal Keislaman, Sosial, hukum dan Pendidikan
View Archive InfoField | Value | |
Title |
PENGEMBANGAN SILABUS TEMATIK INTEGRATIF
PENGEMBANGAN SILABUS TEMATIK INTEGRATIF |
|
Creator |
Ghoni, Abdul
ubaidah, ubaidah Fatchurrohman, Fatchurrohman |
|
Description |
This study aims to (1) describe and analyze the syllabus development needs of 1st grade at MI Kalibening, (2) find out the form of syllabus development of 1st grade at MI Kalibening, (3) determine the effectiveness of the application of integrative thematic syllabus towards the changing of 1st-grade students character at MI Kalibening. The method of this study is Research and Development (R&D). The research model used is an instructional design model used is ADDIE (Analysis – Design – Develop – Implement – Evaluate). The result of this study are (1) the syllabus development from grade 1-6 at MI Kalibening is very needed, because that syllabus development as a reference for preparing lesson plan in implementing teaching-learning process every day, (2) the syllabus development of 1st grade consists of several components, namely: load the content of IMTAQ, standard competence (SK), basic competence (KD), the material/learning, teaching-learning process, the indicators of competence achievement, assessment, time allocation, and learning resources, (3) the use of integrative syllabus is effectively used to improve the 1st-grade student’s character at MI Kalibening. The result can be seen from the t-test that Mean score of the student's IMTAQ character in the second meeting class 1B is 79,90 and the second meeting class 1A is 90,38 and the t-test result obtained sign = 0,000 because it was significant, lower than 0,05 (0,000 < 0,05) therefore H1 is accepted. It means the use of an integrative syllabus is effectively can be used to improve student's IMTAQ character, p-value 0,000 < 0,05 Penelitian ini bertujuan untuk (1) mendeskripsikan dan menganalisa kebutuhan pengembangan silabus kelas I di MI Kalibening, (2) mengetahui bentuk pegembangan silabus kelas I di MI Kalibening, (3) mengetahui efektifitas penerapan silabus tematik integratif terhadap perubahan karakter pada anak kelas I di MI Kalibening. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan atau Research and Development (R&D). model penelitian yang digunakan adalah model desain instruksional ADDIE (Analysis-Design-Develop-Implement-Evaluate). Hasil penelitian ini adalah (10 pengembangan silabus kelas I-VI MI Asas Islam sangat dibutuhkan, karena pengembangan silabus itu sebagai acuan untuk menyusun RPP dalam pelaksanaan pembelajaran setiap hari, (2) pengembangan silabus kelas I terdiri dari beberapa komponen, yaitu memuat muatan IMTAQ, standar kompetensi (SK), kompetensi dasar (KD), materi pokok/pembelajaran, kegiatan pembelajaran, indikator pencapaian kompetensi, penilaian, alokasi waktu dan sumber belajar, (3) penggunaan silabus integratif efektif digunakan untuk meningkatkan karakter IMTAQ siswa kelas 1 MI Asas Islam Kalibening. Hal ini dapat dilihat dari hasil uji t bahwa nilai rerata karakter IMTAQ siswa pada pertemuan ke-2 kelas 1B adalah 79,90, sedangkan kelas 1A adalah 90,38 dan Hasil t-hitung diperoleh sign = 0.000, karena signifikan. Lebih kecil dari 0.05 (0.000<0,05) maka H1 diterima, artinya penggunaan silabus integratif efektif digunakan untuk meningkatkan karakter IMTAQ siswa, p value 0.000 < 0.05. |
|
Publisher |
Konsorsium Dosen Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Al-Yasini Pasuruan
|
|
Date |
2020-11-17
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/alyasini/article/view/3976
|
|
Source |
Al Yasini : Jurnal Keislaman, Sosial, hukum dan Pendidikan; Vol. 5 No. 2 (2020): Nopember 2020; 435-449
Al Yasini : Jurnal Keislaman, Sosial, hukum dan Pendidikan; Vol 5 No 2 (2020): Nopember 2020; 435-449 2527-6603 2527-3175 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/alyasini/article/view/3976/2874
|
|
Rights |
Copyright (c) 2020 Al Yasini : Jurnal Hasil Kajian dan Penelitian Bidang Keislaman dan Pendidikan
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|