Penerapan Model Pembelajaran Insya’ Muwajjah Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Mahasiswa Prodi PBA STIT AL MUSLIHUN
JURNAL STUDI ISLAM "AL-FIKRAH"
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Penerapan Model Pembelajaran Insya’ Muwajjah Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Mahasiswa Prodi PBA STIT AL MUSLIHUN
|
|
Creator |
Amit Dana Ikmah
|
|
Subject |
Insya' Muwajjah
|
|
Description |
The main problem in this discussion is the conditions of learning kitabah at STIT Al-Muslihun where student achievement is still relatively low. In this case the researcher tries to solve these problems through the use of the Insya 'Muwajjah Learning Model. The use of the Learning Model Insya'muwajjah in the learning process is hoped to be able to help students' understanding of the course kitabah, so that student learning performance can increase. This study used a Class Action Research (Class Action Research) as many as two cycles. Each cycle consists of four stages, namely planning, implementing, observing and reflecting. The subjects of this study were students of STIT Al-Muslihun. The techniques used in collecting data include tests, observations, interviews, field notes and documentation. The test is used to obtain data on the Arabic learning achievement of STIT Al-Muslihun students. While the methods of observation, interviews and field notes were used to extract data about the learning process of PBA students, student responses, the state of lecturers and students. The increase in the learning achievement of students from the first cycle the average test score was 73.5 (53.33%.) Based on the results of this study, the level of ability to write narrative essays of PBA students is still low. Thus it is suggested for lecturers to provide examples of narrative essays using Arabic properly and according to existing rules.
Pokok permasalahan dalam pembahasan ini adalah kondisi pembelajaran kitabah di STIT Al-Muslihun yang prestasi mahasiswa masih relatif rendah. Dalam hal ini peneliti berusaha mengatasi permasalahan tersebut melalui penggunaan Model Pembelajaran Insya’ Muwajjah. Penggunaan Model Pembelajaran Insya’muwajjah dalam proses pembelajaran diharap dapat membantu pemahaman mahasiswa dalam mata kuliah kitabah, sehingga pestasi belajar mahasiswa dapat meningkat. Penelitian ini menggunakan Penilitian Tindakan Kelas (Class Action Research) sebanyak dua siklus. Setiap siklus terdiri dari empat tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa STIT Al-Muslihun. Teknik yang digunakan dalam mengumpulkan data antara lain tes, observasi, wawancara, catatan lapangan dan dokumentasi. Tes yang digunakan untuk memperoleh data tentang prestasi belajar bahasa arab mahasiswa STIT Al-Muslihun. Sedangkan metode observasi, wawancara dan catatan lapangan digunakan untuk menggali data tentang proses pembelajaran mahasiswa PBA, respon mahasiswa, keadaan dosen dan mahasiswa. Peningkatan prestasi belajar peserta didik dari siklus I nilai rata-rata tes adalah 73,5 (53,33%.). Berdasarkan hasil penelitian ini tingkat kemampuan menulis karangan narasi mahasiswa PBA masih rendah. Dengan demikian disarankan bagi dosen untuk memberikan contoh karangan narasi menggunakan bahasa arab secara baik dan sesuai kaidah yang ada. |
|
Publisher |
LPP STIT Al-Muslihuun Tlogo Blitar
|
|
Date |
2021-10-31
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jurnal.stit-almuslihuun.ac.id/index.php/jurnal/article/view/97
|
|
Source |
JURNAL STUDI ISLAM "AL-FIKRAH"; Vol 3 No 2 (2021): Jurnal Al Fikrah: Jurnal Studi Islam STIT AL Muslihuun Tlogo Kanigoro Blitar; 12
JURNAL STUDI ISLAM "AL-FIKRAH"; Vol 3 No 2 (2021): Jurnal Al Fikrah: Jurnal Studi Islam STIT AL Muslihuun Tlogo Kanigoro Blitar; 12 2477-023X |
|
Language |
ind
|
|
Relation |
http://jurnal.stit-almuslihuun.ac.id/index.php/jurnal/article/view/97/70
|
|