Record Details

STRATEGI PEMBELAJARAN RASULULLAH

JURNAL STUDI ISLAM "AL-FIKRAH"

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title STRATEGI PEMBELAJARAN RASULULLAH
 
Creator Alfan Nur Azizi, Socheh
 
Subject Strategi
Rasulullah
 
Description The learning strategies are ways that teachers can use in achieving learning objectives with various methods, approaches, and models that can be used. Rasulullah as a good role model had exemplified some good learning strategies in making a generation of companions who are superior in science. Some of the strategies he applied in conveying hadith were (1) learning by practice, Rasulullah explained some sciences by demonstrating it directly without lecturing, (2) learning gradually, in conveying knowledge, he delivered it little by little, (3) learning by paying attention to the diversity of students, Rasulullah distinguished the methods used for students who had the differences because students have a unique diversity and different methods are needed for different students, 4) learning by asking and answering questions, Rasulullah frequently asked and answered questions with his companions to stimulate their thinking, so that they thought more in receiving knowledge. These methods were widely discussed in contemporary theory, but basically, Rasulullah had applied them first.
Strategi pembelajaran merupakan cara yang digunakan guru dalam mencapai tujuan pembelajaran dengan berbagai metode, pendekatan, dan model yang dapat digunakan. Rasulullah sebagai teladan yang baik telah mencontohkan strategi pembelajaran yang baik dalam mencetak generasi sahabat yang unggul dalam keilmuan. Strategi yang beliau terapkan dalam menyampaikan hadits adalah (1) pembelajaran dengan praktik, Nabi menjelaskan suatu ilmu dengan memperagakan secara langsung tanpa dengan berceramah, (2) pembelajaran secara bertahap, dalam menyampaikan ilmu, Nabi menyampaikannya sedikit demi sedikit, (3) pembelajaran dengan memperhatikan diversitas peserta didik, Nabi membedakan metode yang digunakan untuk peserta didik yang memiliki perbedaan, sebab peserta didik memiliki keberagaman yang khas dan diperlukan metode yang berbeda untuk peserta didik yang berbeda, (4) pembelajaran dengan bertanya jawab, Nabi sangat sering bertanya jawab dengan para sahabat untuk menstimulasi pemikiran mereka, sehingga mereka menjadi lebih berpikir dalam menerima suatu ilmu. Metode-metode tersebut banyak dibahas dalam teori masa kini, namun pada dasarnya, Rasulullah telah menerapkannya terlebih dahulu.
 
Publisher LPP STIT Al-Muslihuun Tlogo Blitar
 
Date 2021-04-26
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jurnal.stit-almuslihuun.ac.id/index.php/jurnal/article/view/95
 
Source JURNAL STUDI ISLAM "AL-FIKRAH"; Vol 3 No 1 (2021): Jurnal Al Fikrah: Jurnal Studi Islam STIT AL Muslihuun Tlogo Kanigoro Blitar; 1-10
JURNAL STUDI ISLAM "AL-FIKRAH"; Vol 3 No 1 (2021): Jurnal Al Fikrah: Jurnal Studi Islam STIT AL Muslihuun Tlogo Kanigoro Blitar; 1-10
2477-023X
 
Language ind
 
Relation http://jurnal.stit-almuslihuun.ac.id/index.php/jurnal/article/view/95/67
 
Rights http://stit-almuslihuun.ac.id/