Internalisasi Pendidikan Agama dalam Membentuk Masyarakat Madani
Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Internalisasi Pendidikan Agama dalam Membentuk Masyarakat Madani
— |
|
Creator |
Sulthani, Dinil Abrar
|
|
Description |
This paper discusses the phenomena and dilemmas of society that are selfish and ignore interactions with society. Sometimes the role of religious education is considered insignificant in overcoming every problem in society. Especially in eras of growing; information and technology, so that the internalization of the value of religious education is obscure. The purpose of this paper is to describe in full the concepts and values of religious education that are relevant to every condition of the era. Thus, the achievements of internalization of religious education can form civil society. This paper uses a literature study method, a qualitative approach with relevant references. The results of this paper state that religion can be a solution to every human problem. Religious education has an important position in every series of community activities. The conclusion of this paper is that civil society can be realized by internalizing the value of religious education; such as educational efforts, supervision, and friendship.
Abstrak Tulisan ini akan membahas fenomena dan dilema masyarakat yang mementingkan diri sendiri dan abai interaksi dengan masyarakat. Kadang peran pendidikan agama dianggap kurang signifikan mengatasi setiap masalah masyarakat. Apalagi pada zaman sekarang yang berkembang; informasi dan teknologi, sehingga internalisasi nilai pendidikan agama menjadi seperti kabur. Tujuan tulisan ini akan menguraikan secara lengkap konsep dan nilai pendidikan agama yang relevan dengan setiap kondisi zaman. Sehingga, capaian internalisasi pendidikan agama dapat membentuk masyarakat madani. Tulisan ini menggunakan metode studi pustaka, pendekatan kualitatif dengan referensi yang relevan. Hasil dari tulisan ini menyatakan bahwa agama dapat menjadi solusi dalam setiap masalah manusia. Pendidikan agama mendapat posisi penting dalam setiap rangkaian aktivitas masyarakat. Kesimpulan dari tulisan ini bahwa masyarakat madani dapat terwujud melalui internalisasi nilai pendidikan agama; seperti upaya edukasi, pengawasan, dan silaturahmi. Kata kunci : Pendidikan Agama, Masyarakat, Edukasi, Pengawasan, Silaturahmi |
|
Publisher |
Lembaga Penelitian, Penerbitan dan Pengabdian Masyarakat Institut Agama Islam Syarifuddin Lumajang
|
|
Date |
2021-02-15
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://ejournal.iaisyarifuddin.ac.id/index.php/tarbiyatuna/article/view/813
10.36835/tarbiyatuna.v14i1.813 |
|
Source |
Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam; Vol 14 No 1 (2021): FEBRUARI; 87-100
2442-4579 2085-6539 10.36835/tarbiyatuna.v14i1 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://ejournal.iaisyarifuddin.ac.id/index.php/tarbiyatuna/article/view/813/450
|
|
Rights |
Copyright (c) 2021 Dinil Abrar Sulthani
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
|