Record Details

UNDERSTANDING MULTICULTURAL-BASED ISLAMIC EDUCATION

Jurnal Paradigma

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title UNDERSTANDING MULTICULTURAL-BASED ISLAMIC EDUCATION
MEMAHAMI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS MULTIKULTURA
 
Creator Sulhan Hamid A. Ghani
 
Subject Islamic Religious Education
Multicultural
Pendidikan Agama Islam
Mutlikurtural
 
Description In a pluralistic society there are various groups of people who have different backgrounds; culture, customs, interests, language, arts, beliefs and religion, which usually face challenges of disharmony in common life and have great potential for conflict between groups; Race, Ethnicity and Religion. Conflicts with religious nuances often collaborate strongly with non-religious factors. Islam as the religion of the majority of the population in the Republic of Indonesia plays a very important role in creating an atmosphere of life full of harmony and mutual respect. In realizing this, it is necessary, among others, to carry out Islamic Religious Education with a multicultural perspective. Therefore, this study seeks to "Understand Multicultural-Based Islamic Education." Based on the study conducted, it can be concluded that Islamic Religious Education is Education in which all aspects and components are based on Islamic teachings, while Multicultural Education is a learning strategy that is applied to all types of subjects by setting cultural differences that exist to students.
From the results of the discussion, it can be assumed that the material for Islamic Religious Education contains many teachings with multicultural nuances. This can be found, for example, in the texts of the verses of the Qur'an or the Hadith of the Prophet Muhammad SAW, which contain messages that should serve as guidelines for mankind in an effort to maintain harmony, peace and tolerance in the life of a nation and a state that is full of multiculturalism, such as in the Republic of Indonesia.
Dalam masyarakat majmuk terdapat aneka ragam kelompok masyarakat yang memiliki latar belakang ; budaya, adat istiadat, kepentingan, bahasa, kesenian, kepercayaan dan agama, yang biasanya  terus menerus menghadapi tantangan ketidak harmonisan dalam kehidupan bersama dan memiliki potensi besar terjadinya konflik antar kelompok; Ras, Suku bangsa dan Agama. Konflik yang bernuansa agama lebih sering berkolaborasi kuat dengan faKtor non agama.Islam sebagai agama mayoritas penduduk di Negara Kesatuan Republik Indonesia ini berperan yang sangat penting dalam mencipakan suasana kehidupan yang penuh keharmonisan dan saling menghargai. Dalam mewujudkan hal tersebut, diperlukan antara lain dengan melaksanakan Pendidkan Agama Islam yang berwawasan multikultra. Oleh karena itu studi ini berusaha untuk “ Memahami Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikurtural” Setelah diadakan studi tentang itu, maka dapat dipahami bahwa Pendidikan Agama Islam adalah Pendidikan yang seluruh aspek dan komponennya didasarkan pada ajaran Islam, sedangkan Pendidikan Multikultural merupakan strategi pembelajran yang diaplikasikan pada semua jenis mata pelajaran dengan cara menjadikan perbedaan-perbedaan kultural yang ada kepada peserta didik.
            Dari hasil pembahasa dapat dipahami bahwa materi Pendidikan Agama Islam banyak mengandung ajaran yang bernuansa multikulturall. Hal itu dapat diketemukan misalnya adanya teks-teks ayat al qur’an  atau Hadith Rasulullah Muhammad SAW, berisi pesan-pesan yang seharusnya menjadi pedoman bagi umat manusia dalam upaya menjaga kerukunan, kedamaian dan toleransi dalam kehidupan berbangsa dan beregara  yang penuh dengan multikurtural seperti di Negara Kesatuan Republik Indonesia ini.
 
Publisher LP3M Sekolah Tinggi Agama Islam Ma'arif Magetan
 
Date 2021-06-17
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Identifier https://ejournal.staimmgt.ac.id/index.php/paradigma/article/view/106
10.53961/jurnalparadigma.v11i01.106
 
Source Jurnal Paradigma; Vol. 11 No. 01 (2021): April; 1
Jurnal Paradigma; Vol 11 No 01 (2021): April; 1
2723-3480
2406-9787
10.53961/jurnalparadigma.v11i01
 
Language eng
 
Relation https://ejournal.staimmgt.ac.id/index.php/paradigma/article/view/106/76
 
Rights Copyright (c) 2021 Jurnal Paradigma
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0