Record Details

REFORM OF ISLAMIC EDUCATION IN FACING THE ERA OF GLOBALIZATION

Jurnal Paradigma

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title REFORM OF ISLAMIC EDUCATION IN FACING THE ERA OF GLOBALIZATION
REFORMASI PENDIDIKAN ISLAM DALAM MENGHADAPI ERA GLOBALISASI
 
Creator Ahmad Wahib
 
Subject Keyword : Reform, Islamic education, challenges and expectations.
Kata Kunci : Reformasi, pendidikan islam, tantangan dan harapan.
 
Description This writing discuss about Islamic education which gets some crusial challenges in globalization era Islamic teaching plays important role in glonalozation. Seince globalization itself has positive also negative in Islamic teaching and training. This reformation of Islamic teaching could strive for raising better vision of Islamic teaching for building and upgrading quality of human being and moslem society in globalization that ought to refer to both Al Koran and Al Hadith as source of its teaching. The goal of this current research is to describe reformation of Islamic teaching in facing globalization. Data of this paper is literatature fact which is analyzed trough descriptive. The result of this writingshows that globalization can be opportunity and also challenge for Islamic teaching. The stream of globalization is not an opponent or companion for Islamic teaching, on the other hand being as motivator. If slamic teaching takes position non global, it will not move and  it will undergo blocking of intellectual. On the contrary, if Islamic teaching involves to globalization era, Islamic identities will be gone. Thus, Islamic teaching ought to take partto measure globalization era, it means by orientation and values of Islamic teaching in order to could be reformed, adopted and developed.
Artikel ini membahas tentang Pendidikan Islam yang mendapa berbagai tantangan krusial di era globalisasi. Pendidikan Islam menempati posisi yang penting dalam kehidupan globalisasi, sebab globalisasi itu sendiri mmpunyai pengaruh positif dan negative pada pendidikan Islam. Untuk itu, reformasi pendidikan Islam dapat megupayakan membangkitkan kembali visi pendidikan Islam yang lebih baik untuk membangun dan meningkakan mutu manusia dan masyarakat muslim di era globalisasi dengan tetap merujuk kepada al-Qur’an dna as-Sunnah sebagai sumber ajarannya. Tujuan artikel ini untuk mendeskripsikan reformasi pendidikan Islam dalam menghadapi era globalisasi. Data dalam tulisan ini merupakan data kepustakaan yang dianalisissecara deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa globalisasi dapat menjadi peluan dan menjelma ebagai tantangan bagi pendidikan Islam, melainkan sebagai dinamisator. Jika pendidikan Islam mengambil posisi anti  global, maka akan stagnan tidak bergerak dan pendidikan Islam akan mengalamipenghambatan intelektual. Sebaliknya bila pendidikan Islam terseret oleh arus global, tanpa daya identitas keislaman sebagai sebuah proses pendidikan akan dilindas. Maka pendidikan Islam haru memposisikan diri dengan menakar arus global, dalam arti yang sesuai dengan pedoman dan ajaran nilai-nilai Islam agar bisa direformasi, diadopsi dan dikembangkan.
 
Publisher LP3M Sekolah Tinggi Agama Islam Ma'arif Magetan
 
Date 2021-06-17
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Identifier https://ejournal.staimmgt.ac.id/index.php/paradigma/article/view/99
10.53961/jurnalparadigma.v11i01.99
 
Source Jurnal Paradigma; Vol. 11 No. 01 (2021): April; 81
Jurnal Paradigma; Vol 11 No 01 (2021): April; 81
2723-3480
2406-9787
10.53961/jurnalparadigma.v11i01
 
Language eng
 
Relation https://ejournal.staimmgt.ac.id/index.php/paradigma/article/view/99/81
 
Rights Copyright (c) 2021 Jurnal Paradigma
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0