Record Details

Manajemen Peserta Didik Perspektif Kitab Adᾱb Al ‘Ᾱlim Wa Al-Muta’allim Karya KH. M. Hasyim Asy’ari

TABYIN: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Manajemen Peserta Didik Perspektif Kitab Adᾱb Al ‘Ᾱlim Wa Al-Muta’allim Karya KH. M. Hasyim Asy’ari
 
Creator Ma’sum, Toha
Ristianah, Niken
 
Subject Management
Learners
Kitab Adb Al 'lim Wa Al Muta'allim
 
Description Studying learners in the melenial paradigm is a very important and interesting study. Therefore, we can find out the extent to which students are engaged in facing the educational horizon in Indonesia. Related to the urgency of learners facing the millennial era researchers want to examine more in more closely how the management of learners in general and more especially according to the view of the book Adb al 'lim wa al Muta'allim related to the concept of student management. the results of research and discussions that have been previously described, concluded that the concept of student management is a plan that will be carried out in the management of learners in which there is an understanding of student management, the objectives and functions of student management, the principles of student management, and also the management activities of learners, the concept of learners perspective of the book of Adb al 'lim wa al Muta'allim is a plan that must be owned by the learner that has full concentration, has high morality and motivation, the concept of management of learners perspective of the book Adb al 'lim wa al Muta'allim that the learner must plan what will be done when starting to find knowledge that is there is intention, grouping learners when learning , student orientation, coaching and development of learners, evaluation and mutation. Referencing the results of this study, there are several suggestions that in the concept of student management, schools or institutions should pay close attention to what is needed by the learner so that what is planned by the school or institution can be achieved properly. In addition, based on the analysis of the Book of Adb Al 'lim Wa Al Muta'allim, related to the concept of student management, students should be able to do anything that is an obligation for learners.
Telaah peserta didik dalam paradigma melenial merupakan sebuah kajian yang sangat penting dan menarik. Karenanya dengan hal ini kita dapat mengetahui sejauh mana peserta didik berkiprah dalam menghadapi cakrawala pendidikan di Indonesia. Berkaitan dengan begitu urgennya peserta didik menghadapi era milenial peneliti ingin meneliti lebih dalam lagi bagaimana pengelolaan peserta didik pada umumnya dan lebih khususnya menurut pandangan kitab Adᾱb al ‘Ᾱlim wa al Muta’allim yang berkaitan dengan konsep manajemen peserta didik. hasil penelitian dan pembahasan yang telah penulis paparkan sebelumnya, menyimpulkan bahwa konsep manajemen peserta didik merupakan sebuah rencana yang akan dilakukan dalam manajemen peserta didik yang mana di dalamnya terdapat pengertian manajemen peserta didik, tujuan dan fungsi manajemen peserta didik, prinsip-prinsip manajemen peserta didik, dan juga kegiatan manajemen peserta didik, konsep peserta didik perspektif kitab Adᾱb al ‘Ᾱlim wa al Muta’allim adalah sebuah rencana yang harus dimiliki oleh peserta didik yaitu mempunyai kosentrasi penuh, memiliki moralitas dan motivasi tinggi, konsep manajemen peserta didik perspektif kitab Adᾱb al ‘Ᾱlim wa al Muta’allim bahwa peserta didik harus merencanakan apa yang akan dikerjakan ketika memulai mencari ilmu yaitu ada niat, pengelompokkan peserta didik ketika belajar, orientasi peserta didik, pembinaan dan pengembangan peserta didik, evaluasi dan mutasi. Merujuk hasil penelitian ini, ada beberapa saran yaitu bahwa dalam konsep manajemen peserta didik, sekolah atau lembaga hendaknya memperhatikan betul apa yang dibutuhkan oleh peserta didik sehingga apa yang direncanakan oleh sekolah atau lembaga tersebut dapat tercapai dengan baik. Selain itu, berdasarkan analisis terhadap Kitab AdᾹb Al ‘Ᾱlim Wa Al Muta’allim, terkait konsep manajemen peserta didik, seharusnya peserta didik mampu melakukan perkara apa saja yang menjadi kewajiban bagi peserta didik.
 
Publisher STAI Ihyaul Ulum Gresik
 
Date 2021-08-02
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier http://e-journal.stai-iu.ac.id/index.php/tabyin/article/view/126
10.52166/tabyin.v3i01.126
 
Source TABYIN: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM; Vol 3 No 01 (2021): Juli; 76-106
2686-0465
10.52166/tabyin.v3i01
 
Language eng
 
Relation http://e-journal.stai-iu.ac.id/index.php/tabyin/article/view/126/67
 
Rights Copyright (c) 2021 TABYIN: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0