Record Details

Postcolonialism in Africa Based on Colonialism Analysis in Chinua Achebe's Things Fall Apart

Diglossia: Jurnal Kajian Ilmiah Kebahasaan dan Kesusastraan

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Postcolonialism in Africa Based on Colonialism Analysis in Chinua Achebe's Things Fall Apart
 
Creator Yusuf, Adi
 
Subject
 
Description AbstractOne of the interesting things in the study of literary works is to explore the representation of a literary work itself to the culture of real life. More specifically, when it is related to the history – in this case, the condition of precolonial, colonial, and postcolonial times. This article discusses postcolonialism analysis on Things fall Apart by Achebe. The method used in this study is descriptive qualitative. It is found that the novel represents “precolonial tribal” life in Africa: earning a living by farming land and keeping the cattle, diverse cultural backgrounds including belief of traditional religion. Then, the things lost as a result of colonial contact are “religious practice and government”. Then, Colonizers’ strategies in indoctrinating the native population to their way of thinking  include building a school, convincing the society of the importance of education for the future generation, and building the court for judgement and protection. There are some reasons that make colonizers’ successful, they are: they make mutual benefit of trading, use a soft way to spread the belief, and use an innovative way to link the religion and the education. Furthermore, after colonialism, Africa experiences mixed reaction of religious practice, education becomes the key to get success in career, two ways of healers: the traditional African healers i.e. “using ritual and herbal remedies and modern cures, hospital, and the establishment of Courts of Justice and Human Rights”.Keywords: precolonial life, positive effects, negative effects, postcolonialism.  AbstrakSalah satu hal yang menarik dalam studi karya sastra ialah mengeksplorasi representasi  karya sastra itu sendiri dengan budaya kehidupan nyata, lebih khusus lagi, ketika dikaitkan dengan sejarah - dalam hal ini, kondisi pada saat pra-kolonial, kolonial, dan postkolonial. Artikel ini bertujuan untuk membahas tentang  postkolonialisme pada novel Things Fall Apart oleh Achebe. Metode yang digunakan dalam studi ini adalah deskriptif qualitative. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa novel tersebut merepresentasikan kehidupan suku “precolonial di Afrika”: mencari nafkah dengan bertani dan memelihara binatang ternak, latar belakang budaya yang beragam termasuk keyakinan agama tradisional. Hal-hal yang hilang/ negatif  akibat dari kontak kolonial pada penduduk asli yaitu “praktik agama dan pemerintahan”. Ada tiga strategi yang dilakukan oleh penjajah dalam mengindoktrinir penduduk asli terhadap cara berpikir mereka antara lain:   “membangun sebuah sekolah, meyakinkan masyarakat akan pentingnya pendidikan bagi generasi masa depan, dan membangun pengadilan untuk mencari keadilan dan perlindungan”. Penjajah sukses karena mereka mengadakan “perdagangan yang saling menguntungkan, menggunakan cara yang lembut untuk menyebarkan keyakinan, dan menggunakan cara yang inovatif untuk menghubungkan antara agama dan pendidikan”.  Beberapa efek dari kolonialisme tersebut antara lain: (1) terdapat beberapa agama di Afrika, (2) pendidikan menjadi kunci untuk mendapatkan kesuksesan dalam karir, (3) ada dua cara penyembuhan: (1.penyembuhan tradisional Afrika yaitu menggunakan ritual dan herbal, dan 2. obat modern, rumah sakit), dan (4) pendirian Pengadilan Hukum dan Hak Asasi Manusia.Kata Kunci: kehidupan prekolonial, efek negatif, efek positif, postkolonial
 
Publisher Unipdu Jombang
 
Contributor
 
Date 2017-04-18
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.unipdu.ac.id/index.php/diglosia/article/view/861
10.26594/diglossia.v8i2.861
 
Source Diglossia: Jurnal Kajian Ilmiah Kebahasaan dan Kesusastraan; Vol 8, No 2 (2017): April; 69-83
Diglossia; Vol 8, No 2 (2017): April; 69-83
2528-6897
2085-8612
 
Language eng
 
Relation https://journal.unipdu.ac.id/index.php/diglosia/article/view/861/946