PENERAPAN MANAJEMEN PEMBELAJARAN BERBASİS DARİNG DENGAN MENGGUNAKAN APLİKASİ GOOGLE CLASSROOM UNTUK MENİNGKATKAN KEMAMPUAN MAHASİSWA DALAM MEMBUAT PERANGKAT PEMBELAJARAN
Education and Human Development Journal
View Archive InfoField | Value | |
Title |
PENERAPAN MANAJEMEN PEMBELAJARAN BERBASİS DARİNG DENGAN MENGGUNAKAN APLİKASİ GOOGLE CLASSROOM UNTUK MENİNGKATKAN KEMAMPUAN MAHASİSWA DALAM MEMBUAT PERANGKAT PEMBELAJARAN
|
|
Creator |
Nafiah, Nafiah
Sri Hartatik |
|
Subject |
Learning Management, google classroom, Learning planning
|
|
Description |
Learning-based activities can be done effectively with efficient learning management systems. Theaim is to determine the application of online-based learning management by using the google classroomapplication to improve the ability of students to make learning administration in learning planning in theprimary education study program Nahdlatul Ulama University of Surabaya. The research method usingclassroom action research (CAR) was carried out in primary education study program Nahdlatul UlamaUniversity of Surabaya, thirth semester B class with a total of 56 students. This research method usesclassroom action research with four stages, namely planning, action implementation, observation, andreflection. Data collection techniques using checklist and observation. The data analysis technique usesdescriptive quantitative. The results showed the application of online-based learning management by usingthe google classroom application to improve the ability of students to make learning tools in learning planningcourses at primary education study program Nahdlatul Ulama University of Surabaya. proved to be veryeffective in improving the ability of students to compile elementary learning tools. This is seen from theincrease in each cycle and the average value of students is more than the specified indicator achievementcriteria. In the first cycle to the 1st meeting, the average value of the preparation of elementary school learningadministration (Annual program, semester program, syllabus, lesson plan) was around 45, while at thesecond meeting the average value of the learning equipment was around 68.25. Whereas in the second cycleat the 1st meeting the average value of the preparation of learning devices was around 73.5, whereas at thesecond meeting the average value of students in the preparation of the elementary learning tools was 96.75.
Kegiatan pembelajaran berbasiskan dapat dilakukan dengan efektif efesien jika dilakukan sistemmanajemen pembelajaran dengan baik. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui penerapan manajemenpembelajaran berbasis daring dengan menggunakan aplikasi google classroom untuk meningkatkankemampuan mahasiswa dalam membuat perangkat pembelajaran pada mata kuliah perencanaanpembelajaran di Prodi S1 PGSD FKIP UNUSA. Metode penelitian menggunakan penelitian tindakan kelas(PTK), penelitian ini dilaksanakan di prodi PGSD FKIP UNUSA semester 3 kelas B dengan jumlahmahasiswa 56 mahasiswa. Penelitian ini tergolong penelitian tindakan kelas dengan empat tahap yaituperencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data dengan menggunakanceklist (checklist) dan lembar observasi. Teknik analisis data menggunakan kuantitatif deskriptif. Hasilpenelitian menunjukkan bahwa penerapan manajemen pembelajaran berbasis daring dengan menggunakanaplikasi google classroom dapat meningkatkan kemampuan mahasiswa dalam membuat perangkatpembelajaran pada mata kuliah perencanaan pembelajaran di Prodi S1 PGSD FKIP UNUSA. Hal tersebutdilihat dari kenaikan rata-rata nilai setiap siklus dan nilai rata-rata mahasiswa lebih dari kriteria ketercapaianindikator yang ditentukan. Pada siklus 1 pertemuan ke 1 rata-rata nilai penyusunan perangkat pembelajaranSD (Prota, Prosem/Promes, Silabus, RPP) sekitar 45, sedangkan pada pertemuan ke 2 nilai rata-rata peragkatpembelajaran sekitar 68,25. Pada siklus ke 2 pada pertemuan 1 nilai rata-rata penyusunan perangkatpembelajaran sekitar 73,5, sedangkan pada pertemuan ke 2 nilai rata-rata mahasiswa dalam penyususnanperangkat pembelajaran SD sebesar 96,75. |
|
Publisher |
Universitas Nahdatul Ulama Surabaya
|
|
Date |
2020-04-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal2.unusa.ac.id/index.php/EHDJ/article/view/1486
10.33086/ehdj.v5i1.1486 |
|
Source |
Education and Human Development Journal; Vol. 5 No. 1 (2020): Educatioan and Human Development Journal; 9-23
JURNAL PENDIDIKAN DAN PENGEMBANGAN MANUSIA; Vol 5 No 1 (2020): Educatioan and Human Development Journal; 9-23 2599-0292 2541-0156 10.33086/ehdj.v5i1 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal2.unusa.ac.id/index.php/EHDJ/article/view/1486/1067
|
|
Rights |
Copyright (c) 2020 Nafiah Nafiah, Sri Hartatik
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
|