Kepentingan Pengajian Al-Quran dalam Membangunkan Peradaban: Kajian Kes dalam Kelas Pengajian Al-Qur’an, Tajwid & Bahasa Arab untuk Awam di Pusat Bahasa (CELPAD), UIAM
Al-Bayan: Jurnal Ilmu al-Qur'an dan Hadist
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Kepentingan Pengajian Al-Quran dalam Membangunkan Peradaban: Kajian Kes dalam Kelas Pengajian Al-Qur’an, Tajwid & Bahasa Arab untuk Awam di Pusat Bahasa (CELPAD), UIAM
|
|
Creator |
amir, ahmad nabil
|
|
Description |
This paper investigates the significance of Qur’anic studies and its science in developing Islamic civilization. To acquire sufficient data and material for study, case study was conducted in Kelas Pengajian Al-Qur’an, Tajwid & Bahasa Arab organized by Centre for Language and Pre-University Academic Development (CELPAD), IIUM. It surveys the pedagogical method and technique assigned in class, and its effectiveness in instilling public consciousness of the underlying value of the Qur’an and its significance to empower individual and society. The method of study is based on observation, and interviews with trainers and participants to see their level of understanding on the significance of class in fostering religious consciousness and establishing rigorous ummah. Generally, the class has effectively promotes value and religious input and increase participants’ understanding of the science of the Qur’an. In this regards, continuous effort must be developed emphasizing on the aspect of reform on the curriculum framework and syllabus. This is set forth in this paper by envisaging reform, and reconstruction through integration of curriculum with contemporary science and thought to increase the standard of learning and teaching process. Summarily, with obvious consequence of the effectiveness of organizing Qur’anic class for the public, this initiative must be expanded more profoundly to produce Qur’anic generation that were instrumental in constructing progressive civilization for the ummah.
Kertas ini membincangkan kepentingan pengajian al-Qur’an dan ilmunya dalam membangunkan peradaban Islam. Bagi memperoleh data dan materi kajian, studi kes dijalankan dalam Kelas Pengajian Al-Qur’an, Tajwid & Bahasa Arab yang dikendalikan oleh Pusat Bahasa (CELPAD), UIAM. Ia melihat kaedah dan teknik pengajaran yang diterapkan dalam kuliah, serta pencapaian dan keberkesanannya dalam memberi kesedaran kepada orang awam dalam menghayati nilai-nilai asas dari ajaran al-Qur’an untuk membangunkan diri dan umat. Metode kajian adalah berlandaskan pemerhatian, serta temubual dan soal selidik dengan tenaga pengajar dan para peserta untuk melihat tahap pemahaman mereka tentang signifikasi kelas pengajian ini dalam meningkatkan kesedaran agama dan membangunkan jati diri dan umat. Pada umumnya, kuliah yang dianjurkan telah berhasil menanamkan nilai dan input agama yang berkesan dalam menggilap kefahaman para peserta terhadap ilmu al-Qur’an. Dalam hal ini, usaha peningkatan harus diteruskan dengan menekankan aspek tajdid dalam kerangka silibus dan proses pembelajaran. Ini diketengahkan dalam kertas ini dengan mencadangkan beberapa pembaharuan bagi meningkatkan standard dan kualiti pengajian dengan rekonstruksi dan inovasi dalam pengajaran serta pengintegrasian kurikulumnya dengan ilmu-ilmu kemanusiaan dan pemikiran semasa. Kesimpulannya, dengan konsekuensi yang jelas dari keberkesanan menganjurkan kelas pengajian al-Qur’an untuk orang awam ini, maka inisiatif ini harus dikembangkan dengan lebih aggresif dan meluas bagi melahirkan generasi celik al-Qur’an yang dapat memberikan sumbangan yang instrumental dalam membina tamadun dan peradaban. |
|
Publisher |
LP2M Sekolah Tinggi Ilmu Al-Qur'an Wali Songo Situbondo
|
|
Date |
2021-12-27
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://ejournal.stiqwalisongo.ac.id/index.php/albayan/article/view/167
10.35132/albayan.v5i1.167 |
|
Source |
Al-Bayan: Jurnal Ilmu al-Qur'an dan Hadist; Vol 5 No 1 (2022): Januari; 01-11
Al-Bayan: Jurnal Ilmu al-Qur'an dan Hadist; Vol 5 No 1 (2022): Januari; 01-11 2615-2568 2621-3699 10.35132/albayan.v5i1 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
http://ejournal.stiqwalisongo.ac.id/index.php/albayan/article/view/167/82
|
|
Rights |
Copyright (c) 2021 ahmad nabil amir
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
|