PENGARUH PERMAINAN TRADISIONAL GOBAK SODOR DALAM BIMBINGAN KELOMPOK TERHADAP PENINGKATAN INTERAKSI SOSIAL ANAK AUTIS
Education and Human Development Journal
View Archive InfoField | Value | |
Title |
PENGARUH PERMAINAN TRADISIONAL GOBAK SODOR DALAM BIMBINGAN KELOMPOK TERHADAP PENINGKATAN INTERAKSI SOSIAL ANAK AUTIS
|
|
Creator |
Fitriyah, Fifi Khoirul
|
|
Subject |
Autism, Group Guidance, Gobak Sodor, Social Interaction
Autis, Bimbingan Kelompok, Gobak Sodor, Interaksi Sosial |
|
Description |
The prevalence of autism in both Indonesia and the world is increasing from year to year. This causes the problem of autism to be a serious problem not only in the health sector but also in education. Until now, the cause of autism can not be ascertained even that the solution is not optimal. Through the implementation of guidance and counseling in schools, teachers try to overcome the problems of autistic children, especially the problem of low social interaction abilities. The purpose of this study is to test Gobak Sodor Game in group guidance to improve the social interaction abilities of children with autism. This study uses quantitative with a single subject type AB design. The results of this study indicate an increase in the social interaction ability of autism children after the implementation of Gobak Sodor Game in group guidance. In addition, new findings from this study involve children's participation in building interactions with autistic children. This is really positive for both parties, namely autistic children and also normal children who join in the game.
Prevalensi autis baik di Indonesia maupun dunia sedang mengalami peningkatan dari tahun ke tahun. Hal ini menyebabkan masalah autisme menjadi masalah serisu bukan hanya di bidang kesehatan yang juga pendidikan. Hingga kini, penyebab autisme belum dapat dipastikan yang diterapkanpun belum optimal. Melalui implementasi bimbingan dan konseling di sekolah, guru berusaha untuk mengatasi masalah yang dialami anak autis khususnya masalah rendahnya kemampuan interaksi sosial. Tujuan penelitian ini adalah mendukung permainan gobak sodor dalam kelompok untuk meningkatkan kemampuan sosial anak autis. Penelitian ini menggunakan kuantitatif dengan desain subjek tunggal tipe AB. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan kemampuan interaksi sosial anak setelah penerapan permainan gobak sodor dalam bimbingan kelompok, Selain itu, temuan baru dari penelitian ini adalah melibatkan partisipasi anak dalam membangun interaksi dengan anak autis. Hal ini benar-benar positif untuk kedua belah pihak yaitu pada anak autis dan juga anak normal yang setuju dalam permainan. |
|
Publisher |
Universitas Nahdatul Ulama Surabaya
|
|
Date |
2019-10-25
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal2.unusa.ac.id/index.php/EHDJ/article/view/1293
10.33086/ehdj.v4i2.1293 |
|
Source |
Education and Human Development Journal; Vol. 4 No. 2 (2019): Educatioan and Human Development Journal; 13-20
JURNAL PENDIDIKAN DAN PENGEMBANGAN MANUSIA; Vol 4 No 2 (2019): Educatioan and Human Development Journal; 13-20 2599-0292 2541-0156 10.33086/ehdj.v4i2 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal2.unusa.ac.id/index.php/EHDJ/article/view/1293/945
|
|
Rights |
Copyright (c) 2019 Fifi Khoirul Fitriyah
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
|