Record Details

Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Al-Qur’an dan Hadist

FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Al-Qur’an dan Hadist
 
Creator Septianti, Ike
Habibi Muhammad, Devy
Susandi, Ari
 
Description The goal of this research is to find out what the Qur'an and hadith say about education and what ideals they include. This study intends to 1) learn the values of Islamic education found in the Qur'an and hadith, and 2) learn the cultivation of Islamic educational ideals contained in surah al-Hujurat. This study employs a content analysis technique to qualitative research. The tahlily approach was employed in this study. Data is evaluated utilizing tahliliy methods to study surah al-Hujurat and surat Al-baqarah connected to Islamic educational ideals, as well as analyze and interpret hadith, during the data gathering stage of library research. The findings of this research show that educational values in the Qur'an and hadith are the most important sources in the pedidikan of human character, where education is an effort to form a human being who practices karimah and is expected to become a more obedient, godly human being, with the main goal of bringing humans closer to Allah SWT. Surah Al-Hujurat verses 11-12 and Surah Luqman verses 13-14 in the Qur'an contain Islamic educational values. Both letters are samples of a series of islamic educational ideals letters.
Tujuan penelitian ini adalah menentukan nilai-nilai pendidikan di Al-Qur'an dan hadist, apa saja kandungannya. Penelitian ini diasari oleh rasa ingin tahu penulis, tentang apa saja isi Al-Qur'an dan hadist dengan tujuan mengetahui 1) apa saja isi dari Al-Qur'an dan Hadist yang berisi tentang nilai-nilai pendidikan 2) What is the meaning or content of Surah Al-Hujurat ayat 11-12 and Surah Luqman ayat 13-14? Penulis menggunakan jenis peneliian kualitatif dan menganalisa dari beberapa jurnal dan buku dalam penelitian ini. Serta, tidak lupa mengkaji dan memahami ayat Al-Qur'an dan hadist sebagai metode penelitian, yang dikenal dengan metode tahlily. Penulis memahami isi kandungan dalam Hadist atau sering disebut dengan teknik library reseach sebagai teknik dalam pengumpulan data-datanya, mengkaji surah Al-Hujurat, surah Luqman, dan memahami isi kandungan dalam Hadist or sering disebut dengan teknik Hasil penelitian ini adalah Nilai-nilai pendidikan dari Al-Qur'an, and hadist merupakan dasar yang memiliki kedudukan yang paling utama sebagai sumber dalam pedidikan karakter manusia, dimana pendidikan tersebut merupakan suatu upaya. Nilai-nilai pendidikan Islam dapat ditemukan dalam Surah Al-Hujurat ayat 11-12 dan Surah Luqman ayat 13-14 Al-Qur'an. Masing-masing surah yang tercantum di atas adalah contoh dari salah satu surah yang berhubungan dengan nilai-nilai pendidikan Islam
 
Publisher STAIFAS-Press
 
Date 2021-09-28
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://ejournal.inaifas.ac.id/index.php/falasifa/article/view/551
10.36835/falasifa.v12i02.551
 
Source FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman; Vol 12 No 02 (2021): September; 23-32
2527-8711
2085-3815
 
Language eng
 
Relation https://ejournal.inaifas.ac.id/index.php/falasifa/article/view/551/381
 
Rights Copyright (c) 2021 Ike Septianti, Devy Habibi Muhammad, Ari Susandi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0