Record Details

Peran Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga di Masa Pandemi Covid-19

FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Peran Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga di Masa Pandemi Covid-19
 
Creator Jannah, Nur
Umam, Khairul
 
Description AbstractThis research explains the role that parents should play in the educational process of their children during the Covid-19 pandemic. By using a qualitative descriptive approach to this type of research library, the researchers concluded that the role of parents in the current pandemic is becoming more urgent to develop children's character in a better direction. Three main points need to be internalized to children, namely religious education, social education, and moral education. Religious education is related to the issue of belief in God and all aspects related to Him. Social education is related to the cultivation of the values ​​of social interaction, both those originating from culture and religion and so on which have positive values. Meanwhile, moral education is related to the refraction of moral values, both individually and socially. Individual moral values ​​are related to how to treat oneself, while social moral values ​​are related to how to treat others well.
Abstrak
Penelitian ini menjelaskan peran yang sewajarnya dan patut untuk dilakanakan oleh orang tua dalam proses pendidikan anak-anak mereka di masa pandemic covid-19. Dengan menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif jenis library research, peneliti menyimpulkan bahwa peran orang tua di masa pandemi saat ini menjadi lebih urgen dalam rangka menumbuhkembangkan karakter anak ke arah yang lebih baik. Terdapat tiga poin utama yang perlu diinternalisasikan kepada anak, yaitu pendidikan agama, pendidikan sosial dan pendidikan akhlak. Pendidikan agama terkait dengan masalah keyakinan kepada Tuhan dan segala aspek yang berhubungan dengan-Nya. Pendidikan sosial berkaitan dengan penanaman nilai-nilai interaksi sosial, baik yang bersumber dari budaya dan agama dan sebagainya yang bernilai positif. Sementara pendidikan akhlak berkaitan dengan pembiasan nilai-nilai moral, baik individual maupun sosial. Nilai moral individual berkaitan dengan bagaimana memperlakukan diri, sementara nilai moral sosial berkaitan dengan bagaimana memperlakukan orang lain dengan baik.
Kata Kunci: Peran Orang Tua, Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga, Pandemi Covid-19
 
Publisher STAIFAS-Press
 
Date 2021-03-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://ejournal.inaifas.ac.id/index.php/falasifa/article/view/460
10.36835/falasifa.v12i1.460
 
Source FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman; Vol 12 No 1 (2021): Maret; 95-115
2527-8711
2085-3815
 
Language eng
 
Relation https://ejournal.inaifas.ac.id/index.php/falasifa/article/view/460/335
 
Rights Copyright (c) 2021 Nur Jannah, Khairul Umam
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0