Record Details

Faktor Pendorong Komitmen Nasabah dalam Pengembalian Dana Pembiayaan di BMT UGT Sidogiri

Jihbiz : Journal of Islamic Economy, Finance, and Banking

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Faktor Pendorong Komitmen Nasabah dalam Pengembalian Dana Pembiayaan di BMT UGT Sidogiri
Factors Driving Customer Commitment in Returning Financing at BMT UGT Sidogiri
 
Creator Rozi, Ahmad Fahrur
Amalia, Fika
Muhammad, Helmi
 
Subject komitmen nasabah
kualitas kredit
pembiayaan
baitul maal wa tamwil
customer commitment
credit quality
financing
baitul maal wa tamwil
 
Description Penelitian ini dilatarbelakangi oleh ketidakstabilan komitmen nasabah dalam pengembalian dana pembiayaan di BMT UGT Sidogiri Cabang Pembantu Pagak Kabupaten Malang. Adapun konteks penelitian dalam penelitian ini adalah “faktor apa saja yang menjadi pendorong komitmen nasabah dalam pengembalian dana pembiayaan”, dengan bertujuan untuk menganalisis faktor pendorong komitmen nasabah dalam pengembalian dana pembiayaan. Penelitian ini dilakukan periode Juli-Agustus 2020, dengan menggunakan sistem wawancara dan observasi lapangan dalam proses pengumpulan data. Jenis penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif, baik pendekatan dengan pihak lembaga BMT maupun dengan nasabah.  Hasil Penelitian menunjukkan bahwa ada beberapa faktor yang mendorong komitmen nasabah dalam pengembalian dana pembiayaan. Di antaranya adalah faktor internal yang meliputi, jumlah pinjaman, nilai jaminan, jangka waktu pengembalian, dan chemistry antara pihak lembaga dan pihak nasabah. Sedangkan faktor eksternal meliputi, pendapatan atau omzet usaha, tanggungan pihak lain dan tanggungan keluarga.
This research is motivated by the instability of customer commitment in returning financing funds at BMT UGT Sidogiri Pagak Sub-Branch, Malang Regency. The context of the research in this study is "what are the factors that drive customer commitment in returning financing funds", to analyze the factors driving customer commitment in returning financing funds. This research was conducted in the period July-August 2020, using an interview system and field observations in the data collection process. The type of research used is a qualitative approach, both approaches with BMT institutions and with customers. The results of the study indicate that several factors encourage customer commitment in returning financing funds. Among them are internal factors which include, the amount of the loan, the value of the guarantee, the repayment period, and the chemistry between the institution and the customer. While external factors include income or business turnover, dependents of other parties, and family dependents.
 
Publisher Universitas Islam Raden Rahmat
 
Date 2022-01-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/jihbiz/article/view/1146
10.33379/jihbiz.v6i1.1146
 
Source Jihbiz : Journal of Islamic Economy, Finance, and Banking; Vol. 6 No. 1 (2022); 58-68
Jihbiz : Jurnal Ekonomi, Keuangan dan Perbankan Syariah; Vol 6 No 1 (2022); 58-68
2807-6028
2549-0397
10.33379/jihbiz.v6i1
 
Language ind
 
Relation https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/jihbiz/article/view/1146/706
 
Rights Copyright (c) 2022 Jihbiz: Journal of Islamic Economy, Finance, and Banking
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0