Record Details

INFLUENCE APPROACH TO INDIVIDUAL ON THE RESULTS OF LEARNING MATH CLASS HIGH SDN 143 REJANG LEBONG

EBTIDA': Jurnal Pendidikan Dasar Islam

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title INFLUENCE APPROACH TO INDIVIDUAL ON THE RESULTS OF LEARNING MATH CLASS HIGH SDN 143 REJANG LEBONG
PENGARUH PENDEKATAN INDIVIDUAL TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS TINGGI DI SDN 143 REJANG LEBONG
 
Creator lestari, Leli
septiana, Nanda
 
Subject Pendekatan Individual, hasil belajar Matematika
Individual Approach, Mathematics learning outcomes
 
Description This study aims to describe the application of an individual approach to mathematics learning and its effect on mathematics learning outcomes for high school students at SDN 143 Rejang Lebong. This study uses a quantitative approach with the type of survey research and uses the contingency coefficient correlation formula and then converted to Phi correlation to interpret it. The population in this study were all high school students totaling 108 students, while the sample was 84 students who were taken using a proportionate stratified random sampling technique. Data collection techniques used are through observation, questionnaires, and documentation and analyzed descriptively quantitatively. The results obtained indicate that the Mathematics teacher in the high class at SDN 143 Rejang Lebong has applied an individual approach, which is 71% in the medium category. The results also show that there is an influence of an individual approach on the mathematics learning outcomes of high-class students at SDN 143 Rejang Lebong of 0.752 and this value when viewed in the interpretation table is greater than the r table both at the 5% significance level, which is 0.217 and 1%, which is 0.283 and the effect is in the strong or high category.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran penerapan pendekatan individual pada pembelajaran Matematika dan pengaruhnya terhadap hasil belajar Matematika siswa kelas tinggi di SDN 143 Rejang Lebong. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian survey serta menggunakan rumus korelasi koifisien kontingensi dan selanjutnya dirubah menjadi korelasi Phi untuk menginterpretasikannya. Adapun populasi dalam penelitian ini yaitu seluruh siswa kelas tinggi yang berjumlah 108 siswa, sedangkan sampelnya berjumlah 84 siswa yang diambil menggunakan teknik proportionate stratified random sampling. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu dengan cara observasi, angket dan dokumentasi dan dianalisa secara deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian yang diperoleh menunjukkan bahwa guru Matematika pada kelas tinggi di SDN 143 Rejang Lebong telah menerapkan pendekatan individual yaitu sebesar 71% dengan kategori sedang. Hasil penelitian juga menunjukkan adanya pengaruh pendekatan individual terhadap hasil belajar Matematika siswa kelas tinggi di SDN 143 Rejang Lebong sebesar 0,752 dan nilai tersebut jika dilihat pada tabel interpretasi lebih besar dari r tableĀ  baik pada taraf signifikansi 5% yaitu sebesarĀ  0,217 maupun 1% yaitu sebesar 0,283 dan pengaruhnya dalam kategori kuat atau tinggi.
 
Publisher Universitas Islam Raden Rahmat Malang
 
Date 2021-12-29
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artikel Peer-review
 
Format application/pdf
 
Identifier https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/ebtida/article/view/1054
 
Source EBTIDA': Jurnal Pendidikan Dasar Islam; Vol. 1 No. 2 (2021): December 2021; 96-105
EBTIDA': Jurnal Pendidikan Dasar Islam; Vol 1 No 2 (2021): Desember 2021; 96-105
2798-7531
2798-8309
 
Language ind
 
Relation https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/ebtida/article/view/1054/651
 
Rights Hak Cipta (c) 2021 EBTIDA': Jurnal Pendidikan Dasar Islam
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0