USING QIRO'ATI METHOD TO INCREASE THE ABILITY TO REPUT AND UNDERSTAND TAJWID IN AL-QUR'AN HADITH LESSONS
EBTIDA': Jurnal Pendidikan Dasar Islam
View Archive InfoField | Value | |
Title |
USING QIRO'ATI METHOD TO INCREASE THE ABILITY TO REPUT AND UNDERSTAND TAJWID IN AL-QUR'AN HADITH LESSONS
PENGGUNAAN METODE QIRO’ATI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MELAFALKAN DAN MEMAHAMI TAJWID PADA MATA PELAJARAN ALQUR’AN HADIST |
|
Creator |
Salim, Agus
Fajriyah, Imroatul |
|
Subject |
Metode Qiro’ati
melafalkan dan memahami tajwid materi bacaan Al Qamariyah dan Al Syamsiyah. Qiro'ati method reciting and understanding recitation of Al Qamariyah and Al Syamsiyah reading materials |
|
Description |
This study aims to improve the ability to recite and understand tajwid in the subjects of the Qur'an and Hadith, the legal material for reading Al Qamariyah and Al Syamsiyah by using the Qiro'ati method. The ability to recite is the ability to remember, store and re-display something that is observed. Comprehension is the ability to understand a higher level of knowledge. This research uses Classroom Action Research (CAR) with a quantitative approach to the type of critical study. Types of Simultaneous Classroom Action Research Integrated with Mc. Kernan. The results showed that the average score of students in the cognitive aspect of the first cycle was 67 with the number of students who completed 42% and on the psychomotor aspect the average value of the students was 71 with the number of students who completed 78%. While in the second cycle the average score of students in the cognitive aspect increased to 80 with the number of students who completed 72% and the psychomotor aspect also increased with an average student score of 75 with the number of students who completed 89%. The results of the test analysis in cycle I and cycle II showed that the application of the Qiro'ati method could improve students' ability to recite and understand tajwid on the legal material of reading Al qamariyah and Al syamsiyah by using the Qiro'ati method.
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan melafalkan dan memahami tajwid pada mata pelajaran Alqur’an Hadist materi hukum bacaan Al Qamariyah dan Al Syamsiyah dengan menggunakan Metode Qiro’ati. Kemampuan melafalkan adalah kesanggupan untuk mengingat, menyimpan dan menimbulkan kembali sesuatu yang diamatinya. Pemahaman adalah kesanggupan memahami setingkat lebih tinggi dari pengetahuan. Penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan pendekatan kuantitatif jenis studi kritis. Jenis Penelitian Tindakan Kelas Simultan Terintegrasi dengan model Mc. Kernan. Hasil penelitian menunujukkan bahwa rata-rata nilai siswa pada aspek kognitif siklus I yaitu 67 dengan jumlah siswa yang tuntas 42% dan pada aspek psikomotor rata-rata nilai siswa yaitu 71 dengan jumlah siswa yang tuntas yaitu 78%. Sedangkan pada siklus II rata-rata nilai siswa dalam aspek kognitif meningkat menjadi 80 dengan jumlah siswa yang tuntas 72% dan pada aspek psikomotor juga mengalami peningkatan dengan rata-rata nilai siswa yaitu 75 dengan jumlah siswa yang tuntas 89%. Hasil analisis tes pada siklus I dan siklus II menunjukkan bahwa penerapan metode Qiro’ati dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam melafalkan dan memahami tajwid pada materi hukum bacaan Al qamariyah dan Al syamsiyah dengan menggunakan Metode Qiro’ati. |
|
Publisher |
Universitas Islam Raden Rahmat Malang
|
|
Date |
2021-07-23
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artikel Peer-review |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/ebtida/article/view/825
|
|
Source |
EBTIDA': Jurnal Pendidikan Dasar Islam; Vol. 1 No. 01 (2021): July 2021
EBTIDA': Jurnal Pendidikan Dasar Islam; Vol 1 No 01 (2021): Juli 2021 2798-7531 2798-8309 |
|
Language |
ind
|
|
Relation |
https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/ebtida/article/view/825/555
|
|
Rights |
Hak Cipta (c) 2021 EBTIDA': Jurnal Pendidikan Dasar Islam
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
|