SIMULASI BATANG PENGHUBUNG PISTON DENGAN VARIASI MATERIAL Al Alloy DAN Ti Alloy MENGGUNAKAN METODE ELEMEN HINGGA
G-Tech: Jurnal Teknologi Terapan
View Archive InfoField | Value | |
Title |
SIMULASI BATANG PENGHUBUNG PISTON DENGAN VARIASI MATERIAL Al Alloy DAN Ti Alloy MENGGUNAKAN METODE ELEMEN HINGGA
simulation of connecting rod with Al Alloy and Ti Alloy materials variation using finite element method |
|
Creator |
Putra, Agus Dwi
|
|
Subject |
simulation
connecting rod finite element method Al Alloy Ti Alloy simulation connecting rod finite element method Al Alloy Ti Alloy simulasi batang piston metode elemen hingga Al Alloy Ti Alloy simulasi batang piston metode elemen hingga Al Alloy Ti Alloy |
|
Description |
Motor bakar adalah motor yang dalam cara kerjanya membutuhkan pembakaran dengan merubah energi kimia menjadi energi mekanik. Pembakaran yang sering terjadi dalam ruang bakar dapat mengakibatkan panas dalam ruang bakar dimana pembakaran tersebut membutuhkan gerak bolak balik dari piston. Agar piston dapat berporasi normal maka, dibutuhkan komponen yang kuat untuk mendorong dan menopang piston tersebut. Komponen yang mendorong piston dalam dunia otomotif disebut dengan batang piston. Pemilihan material batang piston harus diperhatikan dengan ketelitian yang tinggi. Salah satu bahan penyusun material yang sering digunakan adalah Al Alloy dan Ti Alloy. Penelitian ini adalah untuk menguji dan menganalisis batang piston dengan metode elemen hingga. Analisis elemen hingga pada batang piston dilakukan dengan bantuan software ANSYS. Simulasi ANSYS dimaksudkan untuk menguji perbedaan total deformasi, tegangan normal, dan safety factor pada masing-masing material. Hasil analisis menunjukkan bahwa deformasi terbesar dialami pada batang piston dengan material Al Alloy dengan nilai 0,672 mm sedangkan pada material Ti Alloy deformasi yang dialami sebesar 0,496 mm.
The combustion motor is a motor which in the way it works requires combustion by converting chemical energy into mechanical energy. Combustion that often occurs in the combustion chamber can result in heat in the combustion chamber where the combustion requires an alternating motion of the piston. In order for the piston to have a normal perforation, a strong component is needed to push and support the piston. The component that drives a piston in the automotive world is called a connecting rod. The choice of connecting rod material must be considered with great precision. One of the ingredients that is often used is Al Alloy and Ti Alloy. This research is to test and analyze the connecting rod with the finite element method. Finite element analysis on the connecting rod was carried out with the help of ANSYS software. ANSYS simulation is intended to test the difference in total deformation, normal stress, and safety factor in each material. The results of the analysis show that the largest deformation is experienced on the connecting rod with Al Alloy material with a value of 0.672 mm while in Ti Alloy material the deformation experienced is 0.496 mm. |
|
Publisher |
Universitas Islam Raden Rahmat Malang
|
|
Date |
2020-10-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artikel Peer-review teks teks |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/g-tech/article/view/545
10.33379/gtech.v4i1.545 |
|
Source |
G-Tech: Jurnal Teknologi Terapan; Vol. 4 No. 1 (2020): G-Tech Oktober 2020; 279-285
G-Tech: Jurnal Teknologi Terapan; Vol 4 No 1 (2020): G-Tech Oktober 2020; 279-285 2623-064X 2580-8737 10.33379/gtech.v4i1 |
|
Language |
ind
|
|
Relation |
https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/g-tech/article/view/545/433
|
|
Coverage |
Simulasi, Batang Piston, Metode Elemen Hingga, Al Alloy, Ti Alloy
Simulation, Connecting Rod, Finite Element Method, Al Alloy, Ti Alloy |
|
Rights |
Hak Cipta (c) 2020 Agus Dwi Putra
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|