PENGEMBANGAN BLENDED LEARNING BERBASIS MOODLE (STUDI KASUS DI UNIVERSITAS ISLAM RADEN RAHMAT MALANG)
G-Tech: Jurnal Teknologi Terapan
View Archive InfoField | Value | |
Title |
PENGEMBANGAN BLENDED LEARNING BERBASIS MOODLE (STUDI KASUS DI UNIVERSITAS ISLAM RADEN RAHMAT MALANG)
|
|
Creator |
Fahmi, Muhammad Hanif
Cipta, Bagus Seta Inba |
|
Description |
E-learning is a learning method that uses the Internet, Intranet or other computer network media to deliver teaching materials to students so as to provide flexibility from the user side both lecturers and students. The weakness of e-learning is the lack of interaction between students and lecturers. If student motivation is weak, then the possibility of failure is high. From the results of identification, the problems that occur at Unira Malang at this time are the low interest of students to read the text book. In addition, some Unira Malang students are teachers and employees, so attendance is low. These problems are the foundation for researchers to develop e-learning portals to support the application of blended learning methods, namely a combination of lectures through e-learning and face-to-face lectures. The method used is the method of waterfall software development, where it describes a systematic and sequential approach to software development, starting with the specification of user needs then continuing through the stages of planning (planning), modeling (modeling), construction (construction) , testing and submission of systems to customers. E-learning is designed and implemented using Moodle's Learning Management System (LMS), which is an open source e-learning software under the GNU license that supports the implementation of blended learning. In addition to Moodle for desktops, moodle mobile has also been developed which is easily accessed through mobile phones of students and lecturers. Testing is done with the black box method, which is observing the results of execution through test data and functional checking of software. The test results show that all functions can work well, and are in accordance with the design results.
E-learning adalah metode pembelajaran yang menggunakan media Internet, Intranet atau media jaringan komputer lain untuk menyampaikan bahan ajar ke mahasiswa sehingga memberikan fleksibilitas dari sisi pengguna baik dosen maupun mahasiswa. Kelemahan dari e-learning adalah kurangnya interaksi antara mahasiswa dengan dosen. Jika motivasi mahasiswa lemah maka kemungkinan gagal menjadi tinggi. Dari hasil identifikasi, permasalahan yang terjadi di Unira Malang saat ini adalah rendahnya minat mahasiswa untuk membaca text book. Selain itu sebagian mahasiswa Unira Malang adalah guru dan karyawan, sehingga tingkat kehadiran rendah. Permasalahan tersebut yang menjadi landasan peneliti untuk mengembangkan portal e-learning untuk mendukung penerapan metode blended learning yaitu gabungan dari kuliah melalui e-learning dan kuliah tatap muka. Metode yang digunakan adalah metode pengembangan perangkat lunak waterfall, dimana hal ini menggambarkan pendekatan yang sistematis dan juga berurutan pada pengembangan perangkat lunak, dimulai dengan spesifikasi kebutuhan pengguna lalu berlanjut melalui tahapan-tahapan perencanaan (planning), pemodelan (modeling), konstruksi (construction), pengujian (testing) serta penyerahan sistem ke para pelanggan/pengguna (deployment). E-learning dirancang dan diimplementasikan menggunakan Learning Management System (LMS) Moodle, yang merupakan perangkat lunak e-learning open source dibawah lisensi GNU yang mendukung penerapan blended learning. Selain Moodle untuk desktop, juga dikembangkan moodle mobile yang mudah diakses melalui handphone mahasiswa dan dosen. Pengujian dilakukan dengan metode black box yaitu mengamati hasil eksekusi melalui data uji dan memeriksa fungsional dari perangkat lunak. Hasil pengujian menunjukkan seluruh fungsi bisa berjalan dengan baik, dan sudah sesuai dengan hasil perancangan. |
|
Publisher |
Universitas Islam Raden Rahmat Malang
|
|
Date |
2020-09-02
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artikel Peer-review |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/g-tech/article/view/328
10.33379/gtech.v2i1.328 |
|
Source |
G-Tech: Jurnal Teknologi Terapan; Vol. 2 No. 1 (2018): G-Tech Oktober 2018; 106-113
G-Tech: Jurnal Teknologi Terapan; Vol 2 No 1 (2018): G-Tech Oktober 2018; 106-113 2623-064X 2580-8737 10.33379/gtech.v2i1 |
|
Language |
ind
|
|
Relation |
https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/g-tech/article/view/328/361
|
|
Rights |
Hak Cipta (c) 2018 G-Tech : Jurnal Teknologi Terapan
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|