Record Details

Etika Pelayanan Publik di Indonesia

Journal of Governance Innovation

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Etika Pelayanan Publik di Indonesia
 
Creator Bisri, Mashur Hasan
Asmoro, Bramantyo Tri
 
Subject Kata Kunci : Pelayanan publik, Etika, Norma
Keywords : Public Service, Ethic, Norm
 
Description Abstrak
Pelayanan publik adalah segala kegiatan dalam rangka pemenuhan kebutuhan dasar sesuai hak dasar setiap warga negara dan penduduk atas suatu barang, jasa dan / atau pelayanan administrasi yang disediakan oleh penyelenggara pelayanan  yang  terkait dengan kepentingan publik. Masyarakat sebagai pelanggan memiliki kebutuhan dan harapan pada kinerja penyelenggara pelayanan publik yang profesional. Tugas Pemerintah Pusat maupun Pemerintah Daerah adalah memberikan pelayanan publik yang mampu memuaskan masyarakat. Implementasi kebijakan desentralisasi dan otonomi daerah di Indonesia mengakibatkan pemerintah daerah mempunyai tanggung jawab dan kewenangan dalam menentukan standar pelayanan minimal. Permasalahan mendasar dalam proses pelayanan publik di Indonesia adalah tentang etika. Tidak ada standar universal tentang norma atau etika serta sanksi yang mengatur secara khusus untuk pelanggaran yang dilakukan aparat dalam pelayanan publik.
Kata Kunci : Pelayanan publik, Etika, Norma  
 
Abstract
Public services are all activities in order to fulfill basic needs in accordance with the basic rights of every citizen and resident of an item, service and / or administrative service provided by service providers related to the public interest. Communities as customers have needs and expectations in the performance of professional public service providers. The task of the Central Government and Regional Government is to provide public services that are able to satisfy the public. The implementation of decentralization and regional autonomy policies in Indonesia has resulted in regional governments having responsibility and authority in determining minimum service standards. The fundamental problems in the process of public service in Indonesia are about ethics. There is no universal standard on norms or ethics and sanctions that specifically regulate violations committed by the authorities in public services.
Keywords : Public Service, Ethic, Norm
 
Publisher Program Studi Ilmu Pemerintahan Universitas Islam Raden Rahmat Malang
 
Date 2019-04-18
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/JOGIV/article/view/298
10.36636/jogiv.v1i1.298
 
Source Journal of Governance Innovation; Vol. 1 No. 1 (2019): Volume 1 Nomor 1 (Maret 2019); 59-76
2657-1714
2656-6273
 
Language eng
 
Relation https://ejournal.uniramalang.ac.id/index.php/JOGIV/article/view/298/186
 
Rights Copyright (c) 2019 Journal of Governance Innovation
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0