PARADIGMA PEMBELAJARAN HUMANISME PERSPEKTIF CARL R. ROGERS SERTA IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN PAI
AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman
View Archive InfoField | Value | |
Title |
PARADIGMA PEMBELAJARAN HUMANISME PERSPEKTIF CARL R. ROGERS SERTA IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN PAI
|
|
Creator |
Khair, Moh. Afiful
Atnawi, Atnawi |
|
Description |
This study aims to explain the perspective of Carl R. Rogers, an initiator of the humanistic flow in learning Islamic Religious Education. In this study using the library research method or literature study. Research data obtained from the recording of books and journals. The object of study in this research is Carl R. Rogers' humanistic learning theory. The results of this study are in the form of a biography of a humanistic figure, Carl R. Rogers, understanding of Carl R. Rogers' perspective of humanism learning theory, the principles, weaknesses and strengths of humanism learning theory and its implications in learning Islamic Religious Education. The outline of this humanism learning theory is an educator, only as a facilitator whose job is to guide, ensure and supervise the learning process runs smoothly so that the transfer of knowledge runs optimally.
Penelitian ini memiliki tujuan untuk menjelaskan perspektif Carl R. Rogers seorang penggagas aliran humanistik didalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Dalam penelitian ini menggunakan metode library research atau studi kepustakaan. Data penelitian diperoleh dari pencatatan buku dan jurnal. Objek kajian pada penelitian ini tefokuskan teori belajar humanistik Carl R. Rogers. Adapun hasil dari penelitian ini berupa biografi seorang tokoh humanistik yaitu Carl R. Rogers, pengertian teori pembelajaran humanisme perspektif Carl R. Rogers, prinsip-prinsip, kelemahan dan kelebihan teori pembelajaran humanisme serta implikasinya di dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Garis besar dari teori pembelajan humanisme ini seorang pendidik hanya sebagai fasilitator yang bertugas membimbing, memastikan dan mengawasi proses pembelajaran berjalan dengan lancar sehingga transfer ilmu berjalan secara maksimal. |
|
Publisher |
Fakultas Agama Islam Universitas Islam Madura
|
|
Date |
2022-02-19
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.uim.ac.id/index.php/ahsana/article/view/1328
|
|
Source |
AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; Vol 8 No 1 (2022): Ahsana Media: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; 13-23
AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; Vol 8 No 1 (2022): Ahsana Media: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; 13-23 2549-7642 2354-9424 10.31102/am.v7i01.2021 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.uim.ac.id/index.php/ahsana/article/view/1328/819
|
|
Rights |
Copyright (c) 2022 AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman
|
|