Record Details

EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING PADA PENINGKATAN MENULIS  “TEKS EXPOSISI” DI MA. AL-HUDA SUMBER NANGKA PAMEKASAN

AHSANA MEDIA:  Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING PADA PENINGKATAN MENULIS  “TEKS EXPOSISI” DI MA. AL-HUDA SUMBER NANGKA PAMEKASAN
 
Creator ahmad, ahmad
atnawi, atnawi
Mukamilah, Sitti
 
Description The purpose of this study is (1) describing the improvement of text writing skills Exposition students of grade X MA Al-Huda Sumber Nangka Duko Timur Pamekasan, (2) describe the skills of writing text exposition with a blended learning system. This research is quantitative and qualitative research. Quantitative research is in the form of value analysis of the test results of writing exposition text. Qualitative research in the form of data analysis of nontest results through observations, questionnaires, interviews, and documentation. Based on the results of the test writing exposition text using blended learning learning system obtained results that the average grade X MA Al Huda students improved, it is evidenced by the results of research on pre-cycle students get an average grade score of 41.07. In cycle I the average grade of students increased to 63.75. From pre-cycle to cyclical I students' grades increased by a difference of 22.68. In cycle II learning students get an average grade of 67.70 and in cycle III the average grade of students increases to 80. From the learning of cycle I to cycle II increased with a difference of value of 3.95 while between cycle II to cycle III increased with a difference of value of 12.03. This proves that students' persuasive paragraph writing results improved from precyclical, cycle I, cycle II, and cycle III to good category.
Tujuan penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan peningkatan keterampilan menulis teks Exposisi siswa kelas X MA Al-Huda Sumber Nangka Duko Timur Pamekasan, (2) mendeskripsikan keterampilan menulis teks exposisi berbasil system pembelajaran  blended  learning . Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dan kualitatif. Penelitian kuantitatif yaitu berupa analisis nilai dari hasil tes menulis teks exposisi. Penelitian kualitatif berupa analisis data dari hasil nontes melalui observasi, angket, wawancara, dan dokumentasi. Berdasarkan hasil tes menulis teks eksposisi dengan menggunakan system pembelajaran blended learning diperoleh hasil bahwa nilai rata-rata siswa kelas X MA Al Huda mengalami peningkatan, hal tersebut dibuktikan dengan hasil penelitian pada prasiklus siswa mendapatkan nilai rata-rata kelas 41,07. Pada siklus I nilai rata-rata kelas siswa meningkat menjadi 63,75. Dari prasiklus kesiklus I nilai siswa mengalami peningkatan dengan selisih nilai 22,68. Pada pembelajaran siklus II siswa mendapatkan nilai rata-rata kelas sebesar 67,70 dan pada siklus III nilai rata-rata kelas siswa meningkat menjadi 80. Dari pembelajaran siklus I ke siklus II meningkat dengan selisih nilai 3,95 sedangkan antara siklus II kesiklus III meningkat dengan selisih nilai 12,03. Hal tersebut membuktikan bahwa hasil menulis paragraph persuasif siswa mengalami peningkatan dari prasiklus, siklus I, siklus II, dan siklus III dengan kategori baik.
 
Publisher Fakultas Agama Islam Universitas Islam Madura
 
Date 2021-07-29
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.uim.ac.id/index.php/ahsana/article/view/1065
10.31102/ahsanamedia.7.02.2021.30-37
 
Source AHSANA MEDIA:  Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; Vol 7 No 02 (2021): AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; 30-37
AHSANA MEDIA:  Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; Vol 7 No 02 (2021): AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; 30-37
2549-7642
2354-9424
10.31102/am.v7i02.2021
 
Language eng
 
Relation https://journal.uim.ac.id/index.php/ahsana/article/view/1065/720
 
Rights Copyright (c) 2021 AHSANA MEDIA:  Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman