EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING PADA PENINGKATAN MENULIS “TEKS EXPOSISI” DI MA. AL-HUDA SUMBER NANGKA PAMEKASAN
AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman
View Archive InfoField | Value | |
Title |
EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING PADA PENINGKATAN MENULIS “TEKS EXPOSISI” DI MA. AL-HUDA SUMBER NANGKA PAMEKASAN
|
|
Creator |
ahmad, ahmad
atnawi, atnawi Mukamilah, Sitti |
|
Description |
The purpose of this study is (1) describing the improvement of text writing skills Exposition students of grade X MA Al-Huda Sumber Nangka Duko Timur Pamekasan, (2) describe the skills of writing text exposition with a blended learning system. This research is quantitative and qualitative research. Quantitative research is in the form of value analysis of the test results of writing exposition text. Qualitative research in the form of data analysis of nontest results through observations, questionnaires, interviews, and documentation. Based on the results of the test writing exposition text using blended learning learning system obtained results that the average grade X MA Al Huda students improved, it is evidenced by the results of research on pre-cycle students get an average grade score of 41.07. In cycle I the average grade of students increased to 63.75. From pre-cycle to cyclical I students' grades increased by a difference of 22.68. In cycle II learning students get an average grade of 67.70 and in cycle III the average grade of students increases to 80. From the learning of cycle I to cycle II increased with a difference of value of 3.95 while between cycle II to cycle III increased with a difference of value of 12.03. This proves that students' persuasive paragraph writing results improved from precyclical, cycle I, cycle II, and cycle III to good category.
Tujuan penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan peningkatan keterampilan menulis teks Exposisi siswa kelas X MA Al-Huda Sumber Nangka Duko Timur Pamekasan, (2) mendeskripsikan keterampilan menulis teks exposisi berbasil system pembelajaran blended learning . Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dan kualitatif. Penelitian kuantitatif yaitu berupa analisis nilai dari hasil tes menulis teks exposisi. Penelitian kualitatif berupa analisis data dari hasil nontes melalui observasi, angket, wawancara, dan dokumentasi. Berdasarkan hasil tes menulis teks eksposisi dengan menggunakan system pembelajaran blended learning diperoleh hasil bahwa nilai rata-rata siswa kelas X MA Al Huda mengalami peningkatan, hal tersebut dibuktikan dengan hasil penelitian pada prasiklus siswa mendapatkan nilai rata-rata kelas 41,07. Pada siklus I nilai rata-rata kelas siswa meningkat menjadi 63,75. Dari prasiklus kesiklus I nilai siswa mengalami peningkatan dengan selisih nilai 22,68. Pada pembelajaran siklus II siswa mendapatkan nilai rata-rata kelas sebesar 67,70 dan pada siklus III nilai rata-rata kelas siswa meningkat menjadi 80. Dari pembelajaran siklus I ke siklus II meningkat dengan selisih nilai 3,95 sedangkan antara siklus II kesiklus III meningkat dengan selisih nilai 12,03. Hal tersebut membuktikan bahwa hasil menulis paragraph persuasif siswa mengalami peningkatan dari prasiklus, siklus I, siklus II, dan siklus III dengan kategori baik. |
|
Publisher |
Fakultas Agama Islam Universitas Islam Madura
|
|
Date |
2021-07-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.uim.ac.id/index.php/ahsana/article/view/1065
10.31102/ahsanamedia.7.02.2021.30-37 |
|
Source |
AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; Vol 7 No 02 (2021): AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; 30-37
AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; Vol 7 No 02 (2021): AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman; 30-37 2549-7642 2354-9424 10.31102/am.v7i02.2021 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.uim.ac.id/index.php/ahsana/article/view/1065/720
|
|
Rights |
Copyright (c) 2021 AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman
|
|