Record Details

Efektivitas E-Learning Berbasis Platform Edmodo Pada Pembelajaran Mekanika

Wacana Didaktika

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Efektivitas E-Learning Berbasis Platform Edmodo Pada Pembelajaran Mekanika
 
Creator Kusumawati, Erna Risfaula
 
Description This paper explains the differences in learning outcomes using e-learning using conventional methods and also to investigate the effectiveness level of e-learning as science learning media. The class using Edmodo platform based e-learning and the other class using conventional methods. The research conducted in Mechanics lecture at IAIN Salatiga on Newton’s Laws of motion. The pretest-posttest design is used in data collecting.  Data processing and analyzing were done by SPSS 22.0. The data analysis technique used was the t-test to know differences in learning outcomes and the N-gain test to investigate the learning effectiveness. The analyses represent that there are differences in learning outcomes between the e-learning class and the conventional class that can be known from the results of the t-test, which produce significance value 0,000. This value is less than 0.05. The N-gain test results in an average N-gain value of 72.8%  for e-learning class and 49.8% for the conventional class. It means that e-learning based on the edmodo platform is quite effective in use compared to conventional learning.        
 
Abstrak: Paper ini membandingkan dan memaparkan antara hasil belajar menggunakan e-learning dengan pembelajaran konvensional (ceramah) dan juga menyelidiki tingkat keefektifan e-learning pada pembelajaran IPA. Dua kelas digunakan pada penelitian, satu kelas menggunakan pembelajaran e-learning berbasis platform edmodo dan kelas lainnya menggunakan pembelajaran konvensional. Penelitian ini dilakukan di IAIN Salatiga pada perkuliahan Mekanika pada materi Hukum Newton tentang gerak. Penelitian menggunakan pretest-posttest design. Data yang diperoleh pada penelitian dianalisis menggunakan SPSS 22.0 dengan uji-t dan uji N-gain. Hasil analisis menunjukkan bahwa hasil belajar antara pembelajaran e-learning dengan pembelajaran konvensional memiliki perbedaan, yang dapat dilihat dari uji-t dengan nilai kebenaran 0,000 lebih kecil dari 0,05. Sedangkan uji N-gain menunjukkan rata-rata nilai N-gain sebesar 72,8% untuk pembelajaran e-learning berbasis platform edmodo, 49,8% untuk pembelajaran konvensional, artinya pembelajaran dengan edmodo cukup efektif digunakan dibandingkan dengan pembelajaran konvensional.
 
Publisher Universitas Islam Madura
 
Date 2020-08-01
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Identifier https://journal.uim.ac.id/index.php/wacanadidaktika/article/view/696
 
Source Wacana Didaktika; Vol 7 No 02 (2019): Desember 2019
2579-8464
2337-9820
10.31102/wacanadidaktika.7.02
 
Rights Copyright (c) 2020 Erna Risfaula Kusumawati
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0