Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Software Prezi pada Materi Atom, Molekul dan Ion Kelas VIII untuk SMP Tahun 2018
Wacana Didaktika
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Software Prezi pada Materi Atom, Molekul dan Ion Kelas VIII untuk SMP Tahun 2018
Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Software Prezi pada Materi Atom, Molekul dan Ion Kelas VIII untuk SMP Tahun 2018 |
|
Creator |
sukmawati, mega
|
|
Description |
This research is motivated student difficulties in understanding the material Atoms, Molecules and Ions. This development research aims to develop learning media material Prezi on Atomic, Molecular and Ion class VIII as a viable learning medium. Feasibility study media developed Prezi is seen based on the validity, practicality and effectiveness. This development research using ADDIE development model that includes phases: Analyze, Design, Development, Implement and Evaluate. The results showed that the development of instructional media Prezi on material Atoms, molecules and ions get an average score of 3.76 with very valid category. implementation of instructional media use Prezi achieved a score of 92.94% and a positive response as much as 97.13% categorized as very practical. Results posttest students demonstrate mastery of students reached 86.21 and mastery learning indicator reached 85.42 categorized as very effective. Based on these results it can be concluded that the instructional media material Prezi on Atomic, Molecular and Ion fit for use as a medium of learning.
Penelitian ini dilatarbelakangi kesulitan siswa dalam memahami materi Atom, Molekul dan Ion. Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran Prezi pada materi Atom, Molekul dan Ion kelas VIII sebagai media pembelajaran yang berkualitas berdasarkan validitas, kepraktisan dan keefektifan. Penelitian pengembangan ini menggunakan model pengembangan ADDIE yang meliputi tahap: Analyze, Design, Development, Implement dan Evaluate. Hasil penelitian menunjukkan bahwa validitas pengembangan media pembelajaran Prezi mendapatkan rata-rata skor 3,76 dengan kategori sangat valid. Keterlaksanaan penggunaan media pembelajaran Prezi mencapai 92,94% dan mendapat respon positif sebanyak 97,13% dengan kategori sangat praktis. Hasil posttest siswa menunjukkan ketuntasan siswa mencapai 86,21 dan ketuntasan indikator pembelajaran mencapai 85,42 dengan kategori sangat efektif. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran Prezi pada materi Atom, Molekul dan Ion kelas VIII untuk SMP berkualitas untuk digunakan sebagai media pembelajaran. |
|
Publisher |
Universitas Islam Madura
|
|
Date |
2020-08-01
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Identifier |
https://journal.uim.ac.id/index.php/wacanadidaktika/article/view/650
|
|
Source |
Wacana Didaktika; Vol 7 No 02 (2019): Desember 2019
2579-8464 2337-9820 10.31102/wacanadidaktika.7.02 |
|
Rights |
Copyright (c) 2020 mega sukmawati
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|