Analisis Tingkat keterbacaan Buku Tematik Siswa Kelas Rendah Madrasah Ibtidaiyah Tahun Ajaran 2017-2018
eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Analisis Tingkat keterbacaan Buku Tematik Siswa Kelas Rendah Madrasah Ibtidaiyah Tahun Ajaran 2017-2018
|
|
Creator |
Mashar, Aly
Aji, Bintang |
|
Subject |
Keterbacaan
Buku Tematik Siswa Kelas Rendah Madrasah Ibtidaiyah |
|
Description |
This paper examines the level of readability of integrated thematic books of low grade Madrasah Ibtidaiyah level using two analysis tools, namely fry and raygor charts. Both of these instruments are used to provide a picture of reading thematic books for low class, which later can be used as a platform for future improvement of textbooks. The form of this research is the library research (Library Research) analysis tool using two analytical tools, namely fry and raygor charts.The results of this study are: 1), grade 1 thematic books according to the fry chart analysis of 8 existing theme books, none of the books match the grade 1 level, whereas according to the raygor chart there is only one book that is suitable, namely theme book 1 ; 2) grade 2 books according to the results of fry chart analysis there are 2 suitable themes, namely theme books 4 and 6, whereas according to the raygor chart there are only 1 appropriate theme books, namely theme book 6; and 3) grade 3 books according to fry charts, there is only 1 suitable theme book, namely theme book 3, while according to raygor chart there are 6 appropriate theme books, namely theme books 3, 4, 5, 6, 7, and 8. [Tulisan ini mengkaji tentang tingkat keterbacaan buku tematik terpadu kelas rendah tingkat Madrasah Ibtidaiyah menggunakan dua alat analisis, yaitu grafik fry dan raygor. Kedua instrument ini digunakan untuk memberikan gambaran keyakan baca buku tematik untuk kelas rendah, yang nantinya bisa dijadikan salah satu pijakan untuk perbaikan buku teks ke depannya. Bentuk penelitian ini adalah penelitian kepustakaan (Library Research) alat analisisnya menggunakan dua alat analisis, yaitu grafik fry dan raygor. Hasil dari penelitian ini adalah: 1), buku tematik kelas 1 menurut analisis grafik fry dari 8 buku tema yang ada tidak ada satu pun buku yang sesuai dengan level kelas 1, sedangkan menurut grafik raygor hanya ada satu buku yang sesuai, yaitu buku tema 1; 2) buku kelas 2 menurut hasil analisis grafik fry terdapat 2 tema yang sesuai, yaitu buku tema 4 dan 6, sedangkan menurut grafik raygor hanya terdapat 1 buku tema yang sesuai, yaitu buku tema 6; dan 3) buku kelas 3 menurut grafik fry hanya terdapat 1 buku tema yang sesuai yakni buku tema 3, sedangkan menurut grafik raygor terdapat 6 buku tema yang sesuai, yaitu buku tema 3, 4, 5, 6, 7, dan 8] |
|
Publisher |
Institut Agama Islam Tribakti Kediri
|
|
Date |
2020-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/pgmi/article/view/1223
10.33367/jiee.v2i2.1223 |
|
Source |
eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education; Vol. 2 No. 2 (2020): el Bidayah, September 2020; 49-61
2656-7121 10.33367/jiee.v2i2 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/pgmi/article/view/1223/769
|
|
Rights |
Copyright (c) 2020 eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
|