Metode Tikrari Untuk Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an di MI Al-Huda Sidoarjo
eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Metode Tikrari Untuk Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an di MI Al-Huda Sidoarjo
Tikrari Method to Improve Memorization Qur’an at MI Al-Huda Sidoarjo |
|
Creator |
Ustoyo, Valensiana
Zuhro, Lailatuz Sholikhah, Mufidatus |
|
Subject |
Metode Tikrari
Menghafal Surah Al-‘Adiyat Tikrari Method Memorizing Surah Al-‘Adiyat |
|
Description |
This research is a classroom action research that aims to improve students' memorization ability in fourth grade A class at MI Al Huda Sidoarjo. The material is "Let's Memorize Surah Al-’Adiyat " through Tikrari method. This study used 41 subjects in fourth grade A class at MI Al Huda Sidoarjo on the subject lesson Al-Qur'an Hadith. Researchers used two cycles, each cycle consisting of : (1) Planning, (2) Action, (3) Observation, and (4) Reflection. The researchers collected data using interviews, observations, non-test assessments (performances), and documentation. The results of this study found that : a) The use of the Tikrari method can be used to improve the students’ ability in memorizing surah Al-' Adiyat with a positive increase in both student and teacher activities, b) The ability to memorize students increases in the high category with an increase of 43.9% during pre-cycle to second cycle. The conclusion of this study is the Tikrari method can improve students' memorization ability on the material "Let's Memorize the Surah Al-'Adiyat” in the subject lesson Al-Qur'an Hadith in fourth grade A class at MI Al Huda Sidoarjo. [Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menghafal siswa MI, materi “Mari Menghafal Surah Al-‘Adiyat” melalui metode Tikrari. Penelitian ini menggunakan subjek sebanyak 41 siswa kelas IV-A di MI Al Huda Sidoarjo pada mata pelajaran Al-Qur’an Hadits. Peneliti menggunakan dua siklus, setiap siklus terdiri dari : (1) Perencanaan, (2) Tindakan, (3) Observasi, dan (4) Refleksi. Dalam pelaksanaannya, peneliti mengumpulkan data dengan menggunakan wawancara, observasi, penilaian non tes (unjuk kerja atau performances), dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini ditemukan bahwa : a) Penggunaan metode Tikrari dapat digunakan untuk meningkatkan kemampuan menghafal siswa surat Al-‘Adiyat dengan adanya peningkatan positif dari aktivitas siswa dan guru, b) Kemampuan menghafal siswa meningkat dalam kategori tinggi dengan peningkatan sebesar 43,9 % dari pra siklus hingga siklus II. Kesimpulan dari penelitian ini adalah metode Tikrari dapat meningkatkan kemampuan menghafal siswa pada materi “Mari Menghafal Surah Al-‘Adiyat” mata pelajaran Al-Qur’an Hadits kelas IV-A di MI Al Huda Sidoarjo.] |
|
Publisher |
Institut Agama Islam Tribakti Kediri
|
|
Date |
2020-03-31
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/pgmi/article/view/1053
10.33367/jiee.v2i1.1053 |
|
Source |
eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education; Vol. 2 No. 1 (2020): el Bidayah, March 2020; 13-26
2656-7121 10.33367/jiee.v2i1 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/pgmi/article/view/1053/702
|
|
Rights |
Copyright (c) 2020 eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
|