Record Details

Metode Tikrari Untuk Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an di MI Al-Huda Sidoarjo

eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Metode Tikrari Untuk Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an di MI Al-Huda Sidoarjo
Tikrari Method to Improve Memorization Qur’an at MI Al-Huda Sidoarjo
 
Creator Ustoyo, Valensiana
Zuhro, Lailatuz
Sholikhah, Mufidatus
 
Subject Metode Tikrari
Menghafal
Surah Al-‘Adiyat
Tikrari Method
Memorizing
Surah Al-‘Adiyat
 
Description This research is a classroom action research that aims to improve students' memorization ability in fourth grade A class at MI Al Huda Sidoarjo. The material is "Let's Memorize Surah Al-’Adiyat " through Tikrari method. This study used 41 subjects in fourth grade A class at MI Al Huda Sidoarjo on the subject lesson Al-Qur'an Hadith. Researchers used two cycles, each cycle consisting of : (1) Planning, (2) Action, (3) Observation, and (4) Reflection. The researchers collected data using interviews, observations, non-test assessments (performances), and documentation. The results of this study found that : a) The use of the Tikrari method can be used to improve the students’ ability in memorizing surah Al-' Adiyat with a positive increase in both student and teacher activities, b) The ability to memorize students increases in the high category with an increase of 43.9% during pre-cycle to second cycle. The conclusion of this study is the Tikrari method can improve students' memorization ability on the material "Let's Memorize the Surah Al-'Adiyat” in the subject lesson Al-Qur'an Hadith in fourth grade A class at MI Al Huda Sidoarjo.
 
[Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menghafal siswa MI,  materi “Mari Menghafal Surah Al-‘Adiyat” melalui metode Tikrari. Penelitian ini menggunakan subjek sebanyak 41 siswa kelas IV-A di MI Al Huda Sidoarjo pada mata pelajaran Al-Qur’an Hadits. Peneliti menggunakan dua siklus, setiap siklus terdiri dari : (1) Perencanaan, (2) Tindakan, (3) Observasi, dan (4) Refleksi. Dalam pelaksanaannya, peneliti mengumpulkan data dengan menggunakan wawancara, observasi,  penilaian non tes (unjuk kerja atau performances), dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini ditemukan bahwa : a) Penggunaan metode Tikrari dapat digunakan untuk meningkatkan kemampuan menghafal siswa surat Al-‘Adiyat dengan adanya peningkatan positif dari aktivitas siswa dan guru, b) Kemampuan menghafal siswa meningkat dalam kategori tinggi dengan peningkatan sebesar 43,9 % dari pra siklus hingga siklus II. Kesimpulan dari penelitian ini adalah metode Tikrari dapat meningkatkan kemampuan menghafal siswa pada materi “Mari Menghafal Surah Al-‘Adiyat” mata pelajaran Al-Qur’an Hadits kelas IV-A di MI Al Huda Sidoarjo.]
 
Publisher Institut Agama Islam Tribakti Kediri
 
Date 2020-03-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/pgmi/article/view/1053
10.33367/jiee.v2i1.1053
 
Source eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education; Vol. 2 No. 1 (2020): el Bidayah, March 2020; 13-26
2656-7121
10.33367/jiee.v2i1
 
Language eng
 
Relation https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/pgmi/article/view/1053/702
 
Rights Copyright (c) 2020 eL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0