Record Details

Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif di Era Digital: Studi Kasus Zydnaa Edukasi Jombang

Jurnal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif di Era Digital: Studi Kasus Zydnaa Edukasi Jombang
 
Creator Aysa, Imma Rokhmatul
 
Subject Strategy, Creative Economy, Digital Age
 
Description Zydnaa education as a creative economy actor is creating a creative work whose results can be useful for the community, especially in the world of education. This study aims to analyze the strategies that have been carried out by Zydnaa Education in developing its products in the current digital era so that they can survive even in the midst of the Covid-19 outbreak that hit Indonesia. Research on creative economic development strategies is carried out using a qualitative approach with a case study technique. The data used in this research consists of primary data (owner) and secondary data (literature). The technique of determining informants using purposive sampling. From the research results, it was found that the strategies implemented by zydnaa education consist of internal factors (strengths and opportunities) and external (weaknesses and threats). Whereas suggestions from researchers for educational zydnaa related to strategies that will be taken in the future include collaborating with formal or non-formal educational institutions to distribute their products as learning tools that are of interest to children, making simple financial reports regularly both monthly and annually, and adding a positive image of the business because it will appear to be implementing professional business practices.
Zydnaa edukasi sebagai pelaku ekonomi kreatif yaitu menciptakan sebuah karya kreatif yang hasilnya bisa bermanfaat untuk masyarakat khususnya pada dunia pendidikan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa trategi yang telah dilakukan oleh zydnaa edukasi dalam mengembangkan produknya di era digital saat ini sehingga tetap survive meskipun di tengah wabah covid-19 yang melanda Indonesia. Penelitian tentang strategi pengembangan ekonomi kreatif dilakukan dengan menggunakan pendekatan kualitatif dengan teknik studi kasus (case study). Data yang digunakan dalam penelitian terdiri atas data primer (owner) dan data sekunder (kepustakaan). Untuk teknik penentuan informan menggunakan purposive sampling. Dari hasil penelitian didapatkan bahwa strategi yang ditelah diterapkan oleh zydnaa edukasi terdiri atas faktor internal (kekuatan dan peluang) dan eksternal (kelemahan dan ancaman). Sedangkan usulan dari peneliti terhadap zydnaa edukasi terkait strategi yang akan akan diambil untuk kedepannya antara lain bekerjasama dengan lembaga pendidikan formal ataupun non formal untuk menyalurkan produknya sebagai sarana pembelajaran yang diminati oleh anak, membuat laporan keuangan sederhana secara berkala baik secara bulanan maupun tahunan, dan menambah citra  positif usaha karena akan terkesan menerapkan praktek bisnis yang profesional.
 
Publisher Institut Agama Islam Tribakti Kediri
 
Date 2020-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/perbankan/article/view/1337
10.33367/at.v2i2.1337
 
Source Jurnal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah; Vol. 2 No. 2 (2020): Jurnal At Tamwil, September 2020; 121 - 138
2723-7567
2615-4293
10.33367/at.v2i2
 
Language eng
 
Relation https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/perbankan/article/view/1337/766
 
Rights Copyright (c) 2020 Journal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah