Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif di Era Digital: Studi Kasus Zydnaa Edukasi Jombang
Jurnal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif di Era Digital: Studi Kasus Zydnaa Edukasi Jombang
|
|
Creator |
Aysa, Imma Rokhmatul
|
|
Subject |
Strategy, Creative Economy, Digital Age
|
|
Description |
Zydnaa education as a creative economy actor is creating a creative work whose results can be useful for the community, especially in the world of education. This study aims to analyze the strategies that have been carried out by Zydnaa Education in developing its products in the current digital era so that they can survive even in the midst of the Covid-19 outbreak that hit Indonesia. Research on creative economic development strategies is carried out using a qualitative approach with a case study technique. The data used in this research consists of primary data (owner) and secondary data (literature). The technique of determining informants using purposive sampling. From the research results, it was found that the strategies implemented by zydnaa education consist of internal factors (strengths and opportunities) and external (weaknesses and threats). Whereas suggestions from researchers for educational zydnaa related to strategies that will be taken in the future include collaborating with formal or non-formal educational institutions to distribute their products as learning tools that are of interest to children, making simple financial reports regularly both monthly and annually, and adding a positive image of the business because it will appear to be implementing professional business practices.
Zydnaa edukasi sebagai pelaku ekonomi kreatif yaitu menciptakan sebuah karya kreatif yang hasilnya bisa bermanfaat untuk masyarakat khususnya pada dunia pendidikan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa trategi yang telah dilakukan oleh zydnaa edukasi dalam mengembangkan produknya di era digital saat ini sehingga tetap survive meskipun di tengah wabah covid-19 yang melanda Indonesia. Penelitian tentang strategi pengembangan ekonomi kreatif dilakukan dengan menggunakan pendekatan kualitatif dengan teknik studi kasus (case study). Data yang digunakan dalam penelitian terdiri atas data primer (owner) dan data sekunder (kepustakaan). Untuk teknik penentuan informan menggunakan purposive sampling. Dari hasil penelitian didapatkan bahwa strategi yang ditelah diterapkan oleh zydnaa edukasi terdiri atas faktor internal (kekuatan dan peluang) dan eksternal (kelemahan dan ancaman). Sedangkan usulan dari peneliti terhadap zydnaa edukasi terkait strategi yang akan akan diambil untuk kedepannya antara lain bekerjasama dengan lembaga pendidikan formal ataupun non formal untuk menyalurkan produknya sebagai sarana pembelajaran yang diminati oleh anak, membuat laporan keuangan sederhana secara berkala baik secara bulanan maupun tahunan, dan menambah citra positif usaha karena akan terkesan menerapkan praktek bisnis yang profesional. |
|
Publisher |
Institut Agama Islam Tribakti Kediri
|
|
Date |
2020-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/perbankan/article/view/1337
10.33367/at.v2i2.1337 |
|
Source |
Jurnal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah; Vol. 2 No. 2 (2020): Jurnal At Tamwil, September 2020; 121 - 138
2723-7567 2615-4293 10.33367/at.v2i2 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/perbankan/article/view/1337/766
|
|
Rights |
Copyright (c) 2020 Journal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah
|
|