Record Details

Konsep Pembaharuan Pendidikan Islam Di Madrasah dan Perguruan Tinggi Islam Di Indonesia

Pena Islam Jurnal Pendidikan Agama Islam

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Konsep Pembaharuan Pendidikan Islam Di Madrasah dan Perguruan Tinggi Islam Di Indonesia
 
Creator HM, Asmawi
 
Description The development of Islamic education in the archipelago has faced a variety of social changes ranging from the kingdom-empire era, the colonial period, the period of independence, the old order, the new order, until the fifth year of the new millennium. Changes have occurred, which initially took the form of traditional education in the form of recitation in homes, prayer rooms, mosques and also in its development also equipped or transformed itself into schools as the physical appearance of the building with modern facilities and management. In terms of the material being taught there has also been a development from what was originally, only teaching Islamic teachings and studying the Qur'an, then turning into practical worship, continuing to study the book, then leading to religious teaching in the form of selected curriculum such as monotheism / faith, morals, jurisprudence, hadith, interpretation, the history of Islam and Arabic. Colonialism has introduced a modern education model both in terms of management, teaching technology and the material taught there are pure and some have adopted or adapted Islamic education in the Middle East and the Western world.
Perkembangan pendidikan Islam di Nusantara telah menghadapi berbagai macam perubahan sosial mulai zaman-zaman kerajaan-kesultanan, masa penjajahan, masa kemerdekaan, orde lama, orde baru, hingga tahun kelima di milenium baru ini. Perubahan telah terjadi, yang awalnya berupa pendidikan tradisional dalam bentuk pengajian dirumah-rumah, mushala, masjid dan juga pada perkembangannya juga dilengkapi atau mengubah diri menjadi sekolah sebagaimana tampilan fisik bangunan dengan fasilitas dan manajemen modern. Dari segi materi yang diajarkan juga telah terjadi perkembangan dari yang awalnya, hanya mengajarkan ajaran Islam dan mengaji al-Qur,an, kemudian berubah menjadi ibadah praktis, terus kepengajian kitab, lalu menuju pengajaran agama dimadrasah berupa kurikulum yang terpilih seperti pelajaran tauhid/akidah, akhlak, fiqih, hadis, tafsir, sejarah Islam dan bahasa Arab. Penjajahan telah memperkenalkan model pendidikan modern baik dari segi manajemen, teknologi pengajaran dan materi yang diajarkan ada yang murni ada juga yang sudah mengadopsi maupun mangadaptasi pendidikan Islam ala Timur Tengah maupun dunia Barat.
 
Publisher Prodi PAI Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Uluwiyah Mojokerto
 
Date 2020-03-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier http://ejournal.iaiuluwiyah.ac.id/index.php/pena/article/view/68
10.12345/pena.v3i1.68
 
Source Pena Islam Jurnal Pendidikan Agama Islam; Vol 3 No 1 (2020): Maret; 12-24
2620-9195
10.12345/pena.v3i1
 
Language eng
 
Relation http://ejournal.iaiuluwiyah.ac.id/index.php/pena/article/view/68/31
 
Rights Copyright (c) 2020 Pena Islam