Record Details

Metode Peer Lesson Dan Peer Tutor Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Fiqih

Pena Islam Jurnal Pendidikan Agama Islam

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Metode Peer Lesson Dan Peer Tutor Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Fiqih
 
Creator HM, Asmawi
 
Description This study aims to: 1) Determine the effectiveness of the peer lesson method in improving the learning outcomes of jurisprudence of class X students at Madrasah Aliyah Darul Hikmah Kedungmaling Sooko Mojokerto, 2) Knowing the effectiveness of the peer tutor method in improving the learning outcomes of class X students in Islamic schools of Aliyah Darul Hikmah Kedungmaling, Kedungmaling Sooko Mojokerto. This type of research is quantitative-comparative. Data collection techniques using questionnaires, interviews, documentation and tests. The population in this study was 131 students of class X MA. Darul Hikmah Kedungmaling Sooko Mojokerto. Researchers took a sample of 40 students randomly. The data analysis technique uses statistical correlation coefficient analysis. Hypothesis testing shows that: 1) The peer lesson method is effectively used in improving the fiqh subjects of class X students in the MA. Darul Hikmah Kedungmaling Sooko Mojokerto. This is indicated by a correlation value of 0.800 which indicates a high relationship or influence between the peer lesson method and student learning outcomes.
Penelitian ini bertujuan untuk: 1) Mengetahui efektifitas metode peer lesson dalam meningkatkan hasil belajar fiqih siswa kelas X di Madrasah Aliyah Darul Hikmah Kedungmaling Sooko Mojokerto, 2) Mengetahui efektifitas metode peer tutor dalam meningkatkan hasil belajar fiqih siswa kelas X di Madrasah Aliyah Darul Hikmah Kedungmaling Sooko Mojokerto. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif-komparatif. Teknik pengumpulan data menggunakan angket, wawancara, dokumentasi dan tes. Populasi dalam penelitian ini adalah 131 siswa kelas X MA. Darul Hikmah Kedungmaling Sooko  Mojokerto. Peneliti mengambil sampel sebanyak 40 siswa secara acak. Teknik analisa data menggunakan analisa statistik koefisien korelasi. Pengujian hipotesis menunjukkan bahwa: 1) Metode peer lesson efektif digunakan dalam meningkatkan mata pelajaran fiqih siswa kelas X di MA. Darul Hikmah Kedungmaling Sooko  Mojokerto. Hal ini ditunjukkan oleh nilai korelasi sebesar 0,800 yang menunjukkan adanya hubungan atau pengaruh yang tinggi antara metode peer lesson dengan hasil belajar siswa.
 
Publisher Prodi PAI Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Uluwiyah Mojokerto
 
Date 2019-09-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
 
Format application/pdf
 
Identifier http://ejournal.iaiuluwiyah.ac.id/index.php/pena/article/view/65
10.12345/pena.v3i1.65
 
Source Pena Islam Jurnal Pendidikan Agama Islam; Vol 2 No 2 (2019): September; 77-87
2620-9195
10.12345/pena.v2i2
 
Language eng
 
Relation http://ejournal.iaiuluwiyah.ac.id/index.php/pena/article/view/65/51
 
Rights Copyright (c) 2019 Pena Islam