Dakwahtaiment Televisi Lokal (Tinjauan Kritis Atas Komesialisasi Dakwah JTV Surabaya)
Journal of Islamic Civilization
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Dakwahtaiment Televisi Lokal (Tinjauan Kritis Atas Komesialisasi Dakwah JTV Surabaya)
|
|
Creator |
Alansori, Muhammad Zainudin
Zahidi, Salman |
|
Subject |
dakwahtaiment, local television, commersialitation
|
|
Description |
Da'wah is an influencing process, so its effectiveness needs to be supported by the presence of the media. However, the existence of the media in turn is like a double-edged knife. On the one hand it provides greater convenience and affordability, but the media also has the consequence of the potential to make religion an economic commodity. This last impact will be revealed in this article. By conducting field studies through qualitative methods, it was successful to find important conclusions, namely: 1) The da'wah process carried out by JTV was designed using several supporting instruments. Like music and also the MC who must have a high sense of humor. 2) commercialization features of JTV da'wah include; commodification of content, audience, intrinsic and extrinsic 3) The factors that become primary determinations in carrying out the entertainment process of da'wah programs on JTV are; 1) attracting public interest, 2) raising ratting and share, 3) provoking advertisers
Dakwah adalah sebuah proses mempengaruhi, maka efektifitasnya perlu ditunjang dengan keberadaan media. Namun eksistensi media pada gilirannya seperti pisau bermata dua. Di satu sisi memberikan kemudahan dan keterjangkauan yang lebih luas, akan tetapi media juga berkonsekuensi pada potensi menjadikan agama sebagai bahan komoditas ekonomi. Dampak terakhir inilah yang akan diungkapkan dalam artikel ini. Dengan melakukan kajian lapangan melalui metode kualitatif, berhasil menemukan kesimpulan penting yaitu: 1) Proses dakwah yang dijalankan oleh JTV didesain dengan menggunakan beberapa instrument pendukung, seperti musik dan juga MC yang wajib memiliki selera humor tinggi. 2) fitur-fitur komersialisasi dakwah JTV antara lain; komodifikasi konten, audien, instrinsik dan ekstrinsik 3) Adapun faktor-faktor yang menjadi determinasi primer dalam melakukan proses hiburan program dakwah di JTV adalah; 1) menarik animo masyarakat, 2) menaikkan ratting and share, 3) memancing pihak iklan untuk mensosialisasikan produknya melalui siaran dakwah di JTV. |
|
Publisher |
Universitas Nahdlatul Ulama Surabaya
|
|
Date |
2019-10-28
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal2.unusa.ac.id/index.php/JIC/article/view/1341
10.33086/jic.v1i2.1341 |
|
Source |
Journal of Islamic Civilization; Vol. 1 No. 2 (2019): History and Social Change; 70-82
Journal of Islamic Civilization; Vol 1 No 2 (2019): History and Social Change; 70-82 2657-1013 2657-1021 10.33086/jic.v1i2 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal2.unusa.ac.id/index.php/JIC/article/view/1341/952
|
|